Wednesday, August 6, 2008

Perzikenkoek

(In english? Please scroll down)
Ik ben gek op perziken, vooral de witte perziken zijn mijn favoriet, maar de gelen zijn ook heerlijk. Tegenwoordig kan je ook platte perziken krijgen als je geluk hebt. Vorig jaar kwam ik ze in Italië overal tegen (ze werden daar -vertaald- asbakperziken genoemd), dit jaar heb ik er geen één gezien. Je moet wel altijd wachten tot het juiste moment, welke perzik je ook hebt, zodat ze precies goed zijn, rijp, sappig en zacht en dan proef je de zomer. Het is alweer een poosje geleden dat ik op TV dit recept zag, gemaakt door Bill Granger, de man van Down Under, altijd een smile op zijn gezicht. Het zag er heerlijk uit en ik pakte snel een pen en krabbelde wat aantekeningen op een klein papiertje. Ik raakte het weer kwijt en vond het weer terug en eindelijk ben ik er aan toe om er over te schrijven. Het is perzik en zacht fruit seizoen, dus de perfecte tijd om het eens te maken.

Perzik-Frambozen-plaatkoek (ongeveer 12 stukken)

(Recept PRINTEN)

210 g bloem 1 ½ tl bakpoeder 125 g koude boter, in blokjes 100 g gele basterd 75 g witte suiker 3 perziken, in dunne partjes 100-150 g frambozen 1 geklopt ei 1 ½ tl vanille extract 175 g melk ½ tl bakpoeder

Verwarm de oven voor op 180°C.

Maak van de bloem, 1 ½ tl bakpoeder, koude boterstukjes en de suikers een kruimeldeeg. Doe de helft hiervan in een ovenschaal bekleed met een stuk bakpapier (ongeveer 20 x 25 cm) en druk het aan om de bodem te maken. Verdeel hierover de perzikschijfjes en dan de frambozen.

Klop het ei met de vanille, melk en bakpoeder, roer dat door het overgebleven kruimeldeeg en giet het over het fruit. Bak het ongeveer een uur. Laat afkoelen op een rek en snijd in stukken.

Geniet van de zomer!

(bron: Bill Granger)

******************************************************

Summerpeaches

I love peaches, especially the white variety, but the yellow ones are lovely too. And these days you can sometimes get flat peaches if you're lucky. Last year I saw them everywhere in Italy, but this year I saw none (they were called "ashtray" peaches then). But you always have to wait until they’re just right, juicy and soft, whatever variety you can get your hands on. It’s been quite a while since I saw this recipe being made on TV by Bill Granger, the cook from Down Under never without a smile on his face. It looked so appealing that I quickly wrote it down on a small piece of paper. It got lost and was found again and finally I’m ready to post about it. It’s peach and berry season right now, so the perfect time to make it.

Peach and Raspberry slice (serves 12)
(PRINT recipe)

1 ½ cup AP-flour 1 ½ tsp baking powder 1 stick cold butter, cubed ½ cup light brown sugar ½ cup white sugar 3 peaches, sliced 1 cup raspberries 1 beaten egg 1 tsp vanilla extract ¾ cup milk ½ tsp baking powder

Preheat the oven to 360°F.

Put the flour, 1 ½ tsp baking powder, cold butter cubes and sugars in a bowl and work them with your fingers until they resemble course breadcrumbs. Put half of it in a lined baking dish (about 8 x 10 inches). Push it down to make a base. Cover the base with the peach slices and divide the raspberries over it.

Whisk together the egg, vanilla, milk and baking powder, stir in the remaining dough and pour it all over the fruit. Bake in the oven for an hour. Let cool on a wire rack and cut into slices. Enjoy summer! 

(source: Bill Granger)

5 comments:

Anonymous said...

Heerlijk zo'n cake met vers fruit. Grappig hoe die platte perziken overal anders heten. In Israel heten ze pita perziken en in Amerika doughnut perziken. Heb ze in Israel een keer gekocht en ze waren heerlijk!

Karen Baking Soda said...

Oh, die ziet er lekker uit! Ik had me helemaal verheugd op de perziken in Frankrijk... ze waren heel duur, en niet rijp te krijgen :-(.
Ga ik het gewoon hier proberen!

Anonymous said...

Erg lekker deze cake! Zeker de moeite van het proberen waard, en meer dan dat, voor herhaling vatbaar! Dank voor het recept en groet,
Monica

Anonymous said...

Hoi Lien,

Ik heb nu nog perzikken uit eigen tuin, ik ben geen jam liefhebber dus ik dacht ik ga eens kijken wat ik met de perzikken kan gaan doen.
Dit taartje gaat het worden.
Bedankt voor het recept.
Groetjes, Marita

Anonymous said...

Ik heb vorige week dit recept gemaakt. Het was een eenvoudig recept....maar wat een succes. Hij was overheerlijk. Bedankt voor dit recept.

groetjes Sylvia