Thursday, March 7, 2019

Maak eens een curry!! Review "The Curry Guy Easy" van Dan Toombs.

Wat later dan de bedoeling wegens persoonlijke omstandigheden, maar dan toch nu eindelijk de review van Dan Toombs “The Curry Guy Easy” uitgegeven bij Good Cook. Dit boek is het vervolg op zijn eerste boek “the Curry Guy”. In 2010 begon Dan Toombs zijn blog over curry’s waar deze boeken uit volgden. De curry-recepten zijn verzameld tijdens zijn rondreis langs de Indische restaurantkeukens in Engeland, waar de curry zeer geliefd is.

Easy?
Het eerste boek werd goed ontvangen, maar er werd toch wat gemopperd over de moeite en de tijd die het kostte om een Indisch gerecht te maken. En inderdaad zijn de ingrediëntenlijsten vaak al heel lang voor een gerecht, met name door de vele specerijen. Toombs geeft in dit “easy”-boek tips om tijd te besparen, zoals het gebruik van voorgesneden uien, kant-en-klare knoflook-gember pasta. en hij geeft recepten voor klassieke currys (aangegeven door een symbool met KC), waarbij je een vooraf gemaakte basissaus gebruikt en gegaard vlees. En zelfs voor die basissaus geeft hij een snellere manier. Ook kruidenmengsels die je in de supermarkt of online kan kopen werken sneller dan die ter plaatse te mengen, zoals bijv. garam masala.

Ik kan geen vergelijking maken met het eerste boek (“The Curry Guy”), want ik ken het niet. Maar toch kosten deze recepten wel wat tijd, ga er niet van uit dat het met een half uur op tafel staat, want de snelheid van een chef hebben de meesten van ons niet. Soms vooral prep-tijd, marineertijd en soms gewoon tijd die nodig om het gerecht te garen. Maar deze gerechten zitten vol smaak en dat heeft volgens mij gewoon tijd nodig om zich te ontwikkelen in het gerecht, bespaar eventueel tijd door kant en klare specerijenmengsels te gebruiken maar laat het je er vooral niet van weerhouden deze heerlijke gerechten te proberen, het is echt de moeite waard!

Het boek
Nu eerst even verder met het boek. De eerste indruk is prima. Het is een stevig, maar niet te groot boek (22,5 x 17,5 cm), wat ik persoonlijk ideaal vind als je eruit aan het koken bent. Een groot boek kan ik soms niet goed kwijt op het aanrecht. Het recept is duidelijk en overzichtelijk op één pagina weergegeven, met (bijna altijd) een prachtige, smakelijke kleurenfoto van het gerecht op de tegenoverliggende bladzijde.

Op de voorkant staat het al: “Meer dan 100 eenvoudige curry’s en bijgerechten uit de Indiase keuken” bevinden zich in het boek. Dus voor een ieder wat wils en meer dan genoeg om een heel Indiaas buffet klaar te maken.

Na wat uitleg over het kookboek en tips om tijd te besparen, komen we bij de recepten.
Het eerste hoofdstuk: Voorgerechten. Verschillende gerechten, die ook geschikt zijn als je een meergangenmenu maakt. En echt voor ieder wat wils, van soep, tot vegetarische aardappelhapjes of mihoen, een currysoep (ook vegetarisch), mosselen of een gerecht met makreel. Maar natuurlijk ook met kip en zelfs een gerecht met Indiase specerijen gefrituurde haggis ( met orgaanvlees gevulde schapenmaag uit Schotland)… nou dat vind je natuurlijk niet in India, maar is bedacht door een Indiase restauranthouder in Glasgow.

Topcurry’s, die staan in het tweede hoofdstuk. Met kip, lam, eend, varken, vis of vegetarisch, dat vind ik ook leuk aan dit boek dat er echt voor iedereen wat bij staat. Uit dit hoofdstuk heb ik de Kip Masala Curry gemaakt (zie recept hieronder). Eén van de bekendere curry’s denk ik. Echt superlekker als hij vers gemaakt is.

Klassieke curry’s komen in het volgende hoofdstuk aan bod. Dit zijn normaal gesproken curry’s die veel tijd kosten. Om ze toch sneller te bereiden, moet je o.a. vooraf een basissaus maken, je maakt daar dan veel van, die je in porties invriest, zodat je niet elke keer eerst de basissaus hoeft te maken. Er worden twee manier aangegeven; Een snelle en eenvoudige basiscurrysaus die je in ongeveer 30 minuten maakt(7 tot 8 porties) met wat minder ingrediënten dan de gewone basissaus, waar je wel 14-16 porties mee maakt, maar 70 minuten over doet (dat is incl. kooktijd, dus je bent niet zelf steeds bezig).
Ook wordt er vooraf gegaard vlees gebruikt (bijv. van het Kip masala curryrecept), dan moet je dus wel heel wat maken. Ik ga me hier nog wel eens aan wagen, maar heb toch wat moeite dit te zien als een snel en makkelijk currygerecht.
Dan staan er nog 4 andere snelle basissauzen in dit hoofdstuk, o.a. kormasaus, die je kan combineren met een hoofdingrediënt naar keuze.

Visrecepten is een kort hoofdstuk. Van zalm tot krab en de Masala Machli, die je met diverse soorten vis kan maken staat zeker nog op mijn to-do-lijst, die ziet er zo smakelijk uit!

Natuurlijk is er een hoofdstuk aanwezig met Snelle vegetarische curry’s en bijgerechten. Bloemkool (een paar keer), paneer, spinazie en zelf broodjes met curry erin passeren onder andere de revue. Zelfs Masala-frietjes die je maakt met diepvriesfriet kan je op het menu zetten.

Uttapams, idli’s en dosa’s heet het volgende onderdeel. Ik kende daar alleen de dosa’s van, een soort dunne pannenkoek met een heerlijke vulling, de aardappeldosa’s zijn het bekendste. Uttapams zijn in feite dikke dosa’s waar diverse groenten in meegebakken worden. De idli’s zijn kleine deegrondjes die gestoomd worden, je kunt ze daarna eventueel ook nog bakken.
Voor het maken van deze drie baksels kan je hetzelfde beslag gebruiken (alleen bij de dosa laat je het bakpoeder weg). Net als bij de Klassieke Curry’s staan hier ook een snel en een authentiek beslag voor deze drie baksels. Altijd leuk om een keer uit te proberen.

Tandoori grillen en roosteren zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Een Tandoori-oven zal niemand thuis hebben, maar Dan Toombs geeft recepten om dit in de bbq buiten te bereiden. Voor degenen die dat niet kunnen of willen, geeft hij er alternatieve manieren bij om het in de oven te doen. o.a. Kip Tandoori, Shawarma kebabs en Kip piri-piri…. was het maar vast weer zomer!

Tot slot Bijgerechten. Dit is het enige hoofdstuk waar geen foto’s bijstaan. Dingen voor erbij om zelf te maken, en dat hoeft natuurlijk ook niet op dezelfde dag dat je een hoofdgerecht maakt, als je bijv. een chutney maakt. Diverse chutneys, sauzen (o.a.yoghurtsaus oftewel raita), salades en verschillende rijstbereidingen. Op de laatste receptenpagina’s twee broodrecepten, waar de Naan natuurlijk niet kan ontbreken.

Achterin nog wat uitleg over de ingrediënten en waar ze te krijgen zijn.

Mijn kijk op het boek:
Al met al een boek vol curry recepten waar voor elke smaak wat in staat: kip, lam, varken, vis, vegetarisch. Van Hoofdgerechten tot bijgerechten, snacks en brood. Het is een boek waar voor sommige dingen een snellere methode in staat, maar toch kost het tijd. Kijk bij mijn tips na het recept. Maar die tijd is het waard, want de specerijen die de Indiase keuken zo bijzonder maakt, komt in het boek tot leven.
Fijn formaat boek in de keuken met prachtige kleurenfoto's van Kris Kirkham.

Ik ben begonnen met een redelijk eenvoudige maar overheerlijke curry met kip: de Kip Masala. Niet moeilijk te maken en echt superlekker! Probeer het ook eens.

Kip Masala curry
(voor 8 personen of voor meer als onderdeel van een meergangenmenu)
 (recept PRINTEN)
3 el koolzaadolie
1 tl komijnzaad
1 tl korianderzaad
1 gedroogd kassieblad of laurierblaadje
4 uien fijngesneden
1 el komijnpoeder
1 el korianderpoeder
2 el knoflook-gemberpasta
1 tl chilipoeder (of naar smaak)
1 tl kurkumapoeder
4 grote tomaten in kleine blokjes
1 tl zout
100 ml tomatenpassata
1,6 kg kippendijen, met bot zonder vel (ik heb kippendijen zonder vel en bot gebruikt)
1-2 tl garam masala
Verhit de koolzaadolie in een grote pan met deksel op middelhoog vuur. Voeg dan het komijnzaad, het korianderzaad en het kassie- (of laurier)blad aan de hete olie en bak ongeveer 30 seconden. Voeg de fijngesneden ui toe en bak ongeveer 10 minuten zacht en glazig. Roer het komijnpoeder, het korianderpoeder, de knoflook-gemberpasta, het chilipoeder en het kurkumapoeder erdoor, gevolgd door de tomatenblokjes, en laat 5 minuten op middelhoog vuur pruttelen.
Voeg het zout toe, waardoor het vocht uit de ui vrijkomt. De uit en de tomaten beginnen dan uit elkaar te vallen, waardoor er een dikke saus ontstaat.
Roer de tomatenpuree/passata erdoor en bak 30 seconden. Voeg dan de kippendijen toe. Roer goed door en schenk er zoveel water bij dat de kip net onderstaat. Laat de curry ongeveer 10 minuten met een deksel op de pan zachtjes koken. De saus wordt dan lekker dik en hecht zich aan de kip.
Roer door en voeg nog wat water toe als je een dunnere saus wilt of zet het vuur hoger als de curry nog te dun is. De curry is klaar als de olie boven komt drijven. Schep de olie er af.
Roer er 1 theelepel garam masala door en proef of je meer wilt toevoegen. Ik gebruik meestal zo’n 2 theelepels garam masala, Voeg indien nodig meer zout toe.

(uit: “The Curry Guy Easy” - Dan Toombs)

____________________________________________________

MIJN TIPS
Ik maak de laatste tijd zeer regelmatig Indische gerechten, omdat ik gewoon gek ben op al die specerijen in het eten. Ik heb ook niet altijd tijd om zo lang in de keuken te staan, dus nog een paar tips van mijn kant.

-        Laat je niet afschrikken door de lange lijst ingrediënten, het zijn voornamelijk specerijen waardoor de lijst lang is.

-        Toch blijven sommige ingrediënten moeilijk te krijgen, afhankelijk waar je woont. In de randstad zal het wat makkelijker zijn dan in het Noorden/Oosten van het land. Ik heb bv. veel pogingen gedaan om verse (of ingevroren) currybladeren te krijgen, maar het is me niet gelukt. Ik heb wel de gedroogde, maar die smaken eigenlijk nergens naar. Ik heb zelfs geprobeerd om, in onze daarvoor perfecte afgelopen warme zomer, ze uit zaad op te laten groeien.. tot 3 pogingen toe! Er kwam gewoon niets uit de grond! Ik sta nu ergens op een wachtlijst voor een plant, maar daar moet ik wel 1 of 2 jaar geduld voor hebben. Maar ik kook dan gewoon zonder die bladeren en dan wordt het toch ook heel lekker!

-        Online is heel veel te krijgen (pit-pit.com, kruidenkaravaan.nl), maar kijk ook in Turkse winkels, Toko’s, of bij de kruidenkraam op je markt.

-    Basis-specerijen voor Indiaas koken die onmisbaar zijn in je keuken: Koriander (zaad- en poeder), komijn (zaad- en poeder), garam masala, chilipoeder, kurkumapoeder, zwart mosterdzaad. Dit is in elke supermarkt te krijgen en dan kom je een heel eind.

-        Mis-en-place: Zet alles klaar in kleine bakjes, op volgorde van het recept, eventueel een paar uur eerder, zodat je de ingrediënten snel in de pan kan doen, omdat sommige dingen echt maar een paar seconden moeten bakken voor het volgende ingredient erin moet en dan kan je snel doorwerken.

-        Houd je niet van té pittig? Begin met een kwart van de chili (poeder en verse pepers) die in het recept staat en leer zo hoe pittig je het wilt/kunt hebben.

-        Maak als je weinig tijd hebt 1 gerecht uit het boek en geef er gewoon witte- of zilvervliesrijst bij, een eenvoudige gewokte groente en een lepel naturel yoghurt. Je hoeft niet altijd een hele tafel vol uitgebreide recepten te maken als je weinig tijd hebt om toch te genieten van de Indiase smaken.

-        Op Dan’s blog zag ik dat hij ook een nieuw boek in de maak heeft: “The curry guy Veggie”. Dat is dus zeker iets om naar uit te kijken, wat mij betreft!

Veel kook- en leesplezier en natuurlijk Smakelijk eten!

Een exemplaar heb ik ontvangen van uitgeverij Good Cook om een recensie over te schrijven, met dank. Deze mening is mijn eerlijke en onbeïnvloedde mening, na het boek uitgebreid bekeken en gebruikt te hebben.