Sunday, November 26, 2006

Venkel uit de oven



Ik zei het al eerder, het is één van mijn lievelingsgroenten. Ik had nog wat knollen in de groentela en daar heb ik maar een een venkelgerecht uit de oven mee gemaakt. Het is een van oorsprong Italiaans recept, daar wordt venkel meer gegeten dan bij ons, alhoewel er hier ook een stijgende lijn in zit gelukkig.



Finocchi al forno
(venkel uit de oven ± 4 pers.)


6 grote venkelknollen
1 medium ui
4 el bloem
50 g boter
50 ml room
100 g Parmezaanse kaas
zout en peper

Haal de buitenste bladeren eraf als ze lelijk zijn en snijd de knollen in 2en. Doe ze in een pan met kokend gezouten water en kook ze 8-10 minuten. Haal ze eruit, laat ze goed uitlekken en dep ze eventueel droog met wat keukenpapier. Snij elke helft in 2 of 3 parten en laat daarbij de kern zitten zodat het niet uit elkaar valt. Snijd de ui in dunne ringen. En schud de venkelstukjes en de uien om een kom met de bloem. Smelt de boter in een grote koekenpan en bak daarin de venkel en ui aan alle kanten tot ze een lichtbruin kleurtje hebben. Giet de room erover en voeg naar smaak zout en peper toe.

Leg de venkelstukken nu naast elkaar in een ingevette ovenschaal, giet alle sappen in de pan erover en bestrooi met versgeraspte parmezaanse kaas. Zet in een voorverwarmde oven op 190 ºC en laat het ongeveer 20 minuten bakken. Serveer warm met eventueel het gehakte groen van de venkelknollen erover gestrooid.

Buon Appetito!

Tip: je kunt ook alles van te voren bereiden tot het moment dat het in de oven moet. Je laat alles afkoelen en kunt het koel bewaren zodat je het (bijv. de volgende avond) zo de oven in kunt schuiven.

3 comments:

Anonymous said...

Venkel in de oven maak ik helemaal anders: gewoon de rauwe venkelknollen in 3 snijden, flink wat olijfolie met geperste knoflook in een platte schaal gieten en daar de knollen op. Ze moeten echt in de olie zwemmen.Dan 30 min op 180 graden, dan zijn ze nog wel knapperig, maar oh zo lekker. De olie kun je dan lekker opdeppen met een stukje heerlijk brood. Ik ga jouw manier ook eens proberen want dat lijkt me ook heerlijk. Yvette

Anonymous said...

Ik was een beetje moe van de combinatie venkel/olie/knoflook en heb ik jouw recept geprobeerd. Een aanrader! Ik neem het zeker in mijn kookboek. Groetjes, Simone.

Lien said...

Fijn dat het zo in de smaak viel Simone! Dank je wel voor je reactie.