Tuesday, October 17, 2006

De koek is snel op..

Bij andere mensen kom je vaak op nieuwe ideeën, zeker als ze ook van bakken en koken houden. Dus houd ik mijn ogen altijd open (en mijn mond ook) om lekkere dingen te leren kennen. Dit recept kreeg ik van mijn vriendin. Het is lekker, makkelijk en snel in elkaar gezet. Je kunt variëren met de vulling. Bijv. stukjes abrikoos, rozijnen etc erdoor. Maar ook met de kruiden kun je naar eigen smaak variëren; kardamom, snufje kruidnagelpoeder...kortom leef je uit.
Het lijkt een megahoeveelheid..en dat is het ook, dus gebruik een grote kom om te mengen. Dit is voor een plaatkoek van ongeveer 35 X 35 cm. Je kunt ook de helft van alles nemen. Maar je kunt ook de koek in stukjes in dozen invriezen.

Appel-Havermoutkoek
500 g zelfrijzend bakmeel
(of 500 g bloem + 1 zakje bakpoeder)
500 g bruine basterdsuiker
250 g havermout (of fijne havervlokken)
400 g gesmolten boter of margarine
1 kg geschilde appels
1 tl kaneel
rasp en sap van 1 citroen

Snijd de geschilde appels in dunne plakjes, besprenkel ze met citroensap en zet apart.

Meng het meel met de suiker en de havermout in een grote (!) kom. Roer de gesmolten boter erdoor en verdeel ruim de helft op een ingevette bakplaat. Leg hierop de appelpartjes. Dat hoeft niet netjes want de rest van het havermoutmengsel wordt hierover verdeelt. Strooi de kaneel en de citroenrasp over de appels.
Verdeel dan de rest van het havermoutmengsel over de appels en druk het een beetje aan.

Schuif de bakplaat in het midden van een voorverwarmde oven (190 ºC) en bak het ongeveer 1 uur.

3 comments:

Anonymous said...

Nou, dit is "spek voor mijn bek". Lijkt me overheerlijk, en ik heb alle recepten in huis om het meteen ook te proberen. Ik ga wel veel minder suiker nemen.

Anonymous said...

Dat is grappig...deze koek heb ik meerdere keren gebakken.
Het recept heb ik ooit gekregen van een bakgrage tante en is nagenoeg hetzelfde: enkel in mijn recept wordt muesli met kleine stukjes gedroogd fruit gebruikt (Lidl) i.p.v. havermout, worden de appels geraspt, de kaneel met wat suiker vermengd en over de laatste laag mueslimengsel gestrooid. Daarnaast wordt er 200 gram blanke rozijnen aan de appels toegevoegd (maar dat gaf jij ook al als variatie aan).

't Is echt een aanrader dit recept en ik ga 'm zeker een keer op jouw manier klaarmaken, Lien!

Levine said...

Lien, mede namens mijn collega's hartelijk dank voor het recept:-). We hebben er op kantoor met z'n allen van gesmuld. De vraag kwam al hoe dat nou moet als ik met vakantie ben. Of ik niet alvast wat voorruit kan bakken en in de vriezer kan doen, dan hebben ze ook wat te snoepen tijdens mijn afwezigheid.....de grapjassen!