Thursday, November 2, 2006

Molasses en Black Treacle

De mensen onder ons die vaak bakken uit Amerikaanse bakboeken zijn vast wel eens 'molasses' als ingrediënt tegen gekomen. Het is het best te omschrijven als een zwarte zoute stroop. Het is het overblijfsel nadat suikerriet of -bieten gekookt zijn om de suikerkristallen eruit te halen. In de Britse gebieden noemt men het "Black treacle".
Dit volgende recept komt uit Australië en heeft een grote hoeveelheid molasses of black treacle. Nou is dit niet altijd de smaak die wij hier in Nederland hebben, wij vinden het al snel te zout. Mocht je het nou niet aan durven om het recept zo te proberen, dan kan je alles of een deel van de black treacle vervangen door golden syrup. De cake wordt dan een stuk lichter in smaak en kleur.

Gember-melasse-cake

160 g black treacle (alles of deels te vervangen door Golden syrup voor mildere smaak)
125 g boter
100 g bruine suiker
1/2 tl baking soda
225 g bloem
1 eetl gemberpoeder
1/2 tl gemengde specerijen*
1/2 tl gemalen kruidnagel
2 eieren

Verwarm de oven voor op 160 ºC. Vet een cakevorm in en leg onderin een stukje bakpapier om de cake later makkelijker te kunnen lossen.

Doe de black treacle, boter en suiker in een pan. Zeef met een fijne zeef de baking soda erover heen. Zet het op een matig vuur en roer met een garde tot het mengsel glad is. Niet koken! Laat het 5 minuten iets afkoelen van het vuur af.

Zeef de bloem en specerijen in de pan en roer tot het egaal is. Doe de eieren erbij en meng het goed. Giet het beslag in de cakevorm. Bak het ongeveeer 60-75 minuten. Haal het er dan uit en laat het eerst een minuut of 10 in de vorm afkoelen voor je de cake op een rooster verder laat afkoelen. De cake kan wat inzakken bovenop, maar dat hoort erbij.

Probeer het eens ....met de groeten van Down Under.

*Gemengde specerijen/Mixed spice Bij navraag blijkt dit nogal variabel te zijn en kan je naar eigen smaak aanpassen, je kunt dan kiezen uit een mengsel van kaneel, piment, kruidnagel, nootmuskaat en gemberpoeder.
Hier een voorbeeld van de verhoudingen:
1tl pimentpoeder (allspice)
3/4 tl kaneel
1 tl kruidnagelpoeder
1 1/4 tl gemberpoeder
3/4 tl gemalen nootmuskaat
snufje zwarte peper (optioneel)

5 comments:

Karen Baking Soda said...

Nou zeg! Zit ik daar een hele post te fabrieken over molasses.... en black strap en treacle en stroop... met allerlei verwijzingen en toestanden plus het recept voor gingerbread..... Is die Lien met haar notities me voor! Sjonge jonge, kunnen we dit in het vervolg even afstemmen?
::grijns en snik::

Lien said...

O sorry! Maar je moet je daar niets van aantrekken hoor. We weten toch van elkaar dat zoiets kan voorkomen, de volgende keer ben jij me misschien voor. Trouwens jouw post zijn toch meestal in het engels, dus dan bereik je weer hele andere mensen...toch?! Maar ik snap wel dat het anders leuker is ;-)!!!

Karen Baking Soda said...

Was maar een grapje hoor, maar ik moest wel lachen toen ik het zag! Heb jij toevallig nog recepten waar ik Blackstrap molasses in kan gebruiken? (Want dat veroorzaakte mijn zoektocht...dacht dat ik het kon gebruiken in brood maar Beth is faliekant tegen... en ik ook, heb vorige week een kilo deeg weggemikt wegens raar ruiken, nu ga ik er maar gemberkoek mee bakken!)

Anonymous said...

Die mixed spice is inderdaad nogal mixed: mijn potje uit de Chinese toko bevat venkel, anijs, peperkorrels, kaneelschors en gember. Een heel andere samenstelling dan in jouw recept. Wat zoeken op Internet levert vele verschillende samenstellingen op. In de meeste zit in ieder geval gember en kaneel...

Anonymous said...

Quteck, dat zijn geen mixed spices, dat is Chinese 5 spice poeder. Meestal zijn de venkel en anijs wat overweldigend voor een gember/kaneel gebaseerd recept.