Friday, November 3, 2006

Experiment

In dat leuke boek met meer andere recepten dan broodrecepten, waar ik een paar postings geleden flapjacks uit gemaakt had, zag ik nog iets wat ik wel eens uit wilde proberen.

En dat gaat over Ricotta. Iedereen die wel eens echt verse ricotta gegeten heeft, weet dat dat een groot verschil is met de ricotta uit zo'n plastic kuipje, dat je bij de supermarkt koopt.
Bij hele goede delicatessezaken en natuurlijk in Italië koop je wél verse ricotta -in Italië ook gewoon in de supermarkt- en die is verrukkelijk. Heel zacht, licht en bijna zoet van smaak. Daar ben ik helemaal weg van. Die smaak is niet te evenaren met de ricotta uit zo'n plastic bakje.
Nu klaagde de schrijfster Suzanne van het boek erover dat ze niet altijd aan verse ricotta kan komen. Ze kreeg toen het volgende recept van een Italiaan, waar ze heel enthousiast over was. Nou ben ik wel voor een experiment te vangen, maar ik wist van te voren al dat het géén ricotta zou worden.

Verse Ricotta (nou ja, een soort van...)
(ongeveer 330 g)

1 lit volle melk
120 ml yoghurt
60 ml vers citroensap
zout

De melk met de yoghurt bijna aan de kook brengen. Dan van het vuur af -zonder te roeren- het citroensap erbij doen en een uur laten staan. Bekleed een vergiet met 3 of 4 lagen kaasdoek en giet het daar voorzichtig in. Bind de doek samen met een dik elastiek en laat het (liefst koel) hangend uitdruppen. Bijvoorbeeld boven de gootsteen of een emmer.
Laat dat 6 uur tot een nacht lang hangen*. Doe het dan in een schaal en voeg zout naar smaak toe. Je kunt het een week in de koelkast bewaren of na een week in kaasdoek wikkelen en het verder laten indrogen tot je cremekaas hebt.
********************
Tot zover het recept hoe zij het beschrijft en dan komt het MAAR....
*Als je de kaas een hele nacht laat hangen, is het al zover ingedroogd dat het al cremekaas is!(zie de kaas in het blauwe bakje) Dus voor de 'ricotta' is een uur of 6 meer dan genoeg. Het is dan nog cremig en vochtig. (onderstaande foto)


Maar als je nu bedenkt dat ricotta gemaakt door de wei -die overblijft na het maken van kaas- opnieuw op te koken (ri-cotta). En dat bij de kaas dus alle vaste bestanddelen van de melk gebruikt zijn en de wei die overblijft is bijna vetvrij is, maar nog vol vitaminen en eiwitten. Dan kan je geen ricotta maken door weer vaste melkbestanddelen op te vangen van de volle melk en yoghurt . 1+1 blijft toch 2.


Kortom je kon van tevoren op je vingers natellen dat het nooit GEEN RICOTTA zou kunnen worden! Maar toch is het wel een lekker product geworden. Tenminste die 6 uur gehangen heeft. Die andere is wel erg zwaar voor mijn smaak.
Ach je probeert eens wat...het houdt je van de straat zullen we maar zeggen. :D

2 comments:

Anonymous said...

Kijk, da's nou handig...jij probeert wat en wij leren wat !
Hetzelfde recept heb ik trouwens ergens in een boekje staan als cottage cheese ofwel huttekäse...waar het naar mijn idee ook niet op leek...ach, zolang het maar lekker is !

Karen Baking Soda said...

ooooh praat me niet van cottage cheese! Ik kan dat woord niet meer normaal horen sinds een collega in Den Haag het betitelde als cottaasje sjees... Want dat was zo goed voor de lijn, zeit ze.