Sunday, November 11, 2018

Kweeperen of -appels?

voor ze in de oven gaan
Op mijn verjaardag kreeg ik van onze buurman een zak kweeappels, hij wist al dat ik daar gek op was en ik was er ook heel blij mee. Kweeappels verschillen overigens alleen in de vorm van kweeperen, de smaak is hetzelfde.

De volgende dag kwam hij nog een keer langs met een hele emmer. Hij was op mijn blijde reactie nog een keer terug gegaan naar de boom, die ergens staat waar hij vaak komt en had er nog een heleboel extra geraapt. Helaas moest ik ze wel vooraf schillen (sommige zelfs twee keer rond) omdat ze vol zwarte plekjes zaten, maar de meesten waren van binnen gelukkig wel mooi.

Naast kweeperengelei en een overheerlijke tarte tatin met kweepeer die ik maakte,  herinnerde ik me het recept wat ik een aantal jaren geleden maakte; kweeperen lang in de oven geroosterd. Ze worden hierdoor mooi donkerrood. Je kunt ze zo opsnoepen, maar ze zijn ook heerlijk met yoghurt of vla én natuurlijk met (vanille)ijs! Eet smakelijk


Ovengeroosterde Kweeperen met kaneel en sinaasappel
(recept PRINTEN)
1.5 kg kweeperen of -appels, geschild, klokhuis en schil verwijderd, in 8 partjes per kwee (klokhuizen en schillen bewaren)
sap van 2 citroenen
550 ml water
1 sinaasappel schil in brede strips (zonder het wit) en sap
1 flinke kaneelstok

Verwarm de oven voor op 90ºC.

Schil de kweeperen, haal het klokhuis eruit en verdeel ze in 8 partjes, besprenkel ze met het citroensap, zodat ze niet bruin worden.
Doe de klokhuizen en schillen in een stuk kaasdoek, dat je dichtbindt.

Plaats de partjes, kaasdoek met inhoud, water, sinaasappelstrips en suiker en kaneelstok in een kookpan. Breng het aan de kook en laat het dan 20 minuten zachtjes koken tot het genoeg vocht iets stropiger is geworden.

Leg de partjes in een lage ovenschaal, waar ze dicht tegen elkaar aanliggen. Voeg de kaneelstok, de sinaasappelschil en de siroop toe tot de partjes ongeveer ¾ onder staan.  Dek de schaal af met een stuk bakpapier dat helemaal op de ovenschaal past.
Zet de schaal zo afgedekt in het midden van de oven en laat het ongeveer 8 uur staan. Keer de partjes af en toe om. De partjes zullen zacht worden en donker oranje worden en de siroop dikt verder in. Mocht dit niet gebeuren, verhoog de temperatuur dan naar 120ºC tijdens het laatste uur.

Kweepeer
De partjes zijn zo al heerlijk als toetje, maar ook verrukkelijk met wat Griekse yoghurt of vanille-custard. Ook erg lekker lauwwarm met vanilleijs. Geniet ervan.

(bewerkt naar een recept van Maggie Beer)

Nog meer kweepeer-recepten?
- Kweepeerbrood

- Kweeperenjam
- Kweepeer en frangipane gebak
- Gebakken gevulde kweeperen
- Cotognata (kweepeersnoepjes)

1 comment:

Clipping Path Service said...

Absolutely fantastic job you have done here.This is so nice.Thanks for sharing.