Friday, October 20, 2006

Herfst

Het kan niemand ontgaan zijn, de herfst is er nu toch echt. De temperaturen dalen, de lucht is vochtig, mist 's morgens. De bladeren zijn nog druk bezig om een kleurtjes te krijgen en de kastanjes en eikels slaan deuken in je autodak als je onder de bomen doorrijdt. Zo kreeg onze dochter op zaterdag ineens zin om tamme kastanjes te gaan zoeken...nou vooruit dan maar.
Tja en toen stond die emmer met kastanjes daar. "Kan je er niet iets lekkers mee bakken?" Hm, ja dat kan ik wel, maar ik heb niet zo'n zin in het pellen. Niemand bood zich aan voor het pelwerk, dus op een dag ben ik toch maar aan de slag gegaan. Na verschillende manieren geprobeerd te hebben, vond ik deze werkwijze het handigst. Met een superscherp mes snijd je de kastanjes door van de punt naar het kontje. Dan zie je in één oogopslag of je energie moet gaan steken in het pellen of dat er al van alles in de kastanje beweegt. Lijkt het onbewoond dan kun je met een klein mesje tussen de schil en het vruchtvlees beginnen met pellen. Tja, ze hadden heel wat gevonden, dus er was ook heel wat te pellen...ruim anderhalf uur heb ik staan pellen. Het vel van mijn duim was helemaal rauw en stuk. Pfffff....wat ben ik blij dat ik geen eekhoorn ben, ik kan even geen kastanjes meer zien!!

Kastanje Tulband

150 g boter
175 g suiker
1 snufje zout
3 eieren
300 g bloem, gezeefd
2 tl bakpoeder
1 tl vanille-extract
100 g melk
400 g kastanjepuree*
50 ml room
1 el cacao
3 el poedersuiker
2 el likeur of congac naar smaak

Verwarm de oven voor op 180 ºC.
Roer de boter, met de suiker en het snufje zout zacht en crèmig. voeg daarna één voor één de eieren erbij en mix steeds tot ze goed opgenomen zijn. Zeef het meel met bakpoeder en voeg het om en om met de melk bij het botermengsel.
Vet een tulband vorm in en bestrooi met meel. Doe dan de helft van het cakebeslag in de vorm.
Meng de kastanjepuree met de room, poedersuiker (tenzij het een kant een klare gezoete puree is), de cacao en likeur. Schep dit bovenop de 1e laag en werk het met een vork licht draaiend door de onderlaag. De rest van het beslag kan er nu bovenop.
Bak de tulband ongeveer 55-65 minuten onderin de oven.
Bestrooi met poedersuiker.
*Kastanjepuree. Je kunt het kant en klaar kopen bij (delicatesse-) winkels, gezoet en ongezoet. Maar zoals gezegd ook zelf te maken. Tamme kastanjes pellen en in weinig water gaar stomen/koken. Pureren in een keukenmachine met wat melk en daarna door een zeef duwen (of een passe-vite).

2 comments:

Lien said...

Hier een tip van Hub die ik via mail binnenkreeg:
"Bij toeval heb ik een betere methode ontdekt voor het pellen van kastanjes.

Vorig jaar kastanjes geraapt één dag vóór we op vakantie gingen. Wat te doen met de kastanjes?

Vers geraapt in de diepvries. Een paar weken geleden eruit gehaald en in heet water 5 minuten op het vuur.

toen de buitenste schil was verwijderd kwamen de binnenste velletjes er praktisch vanzelf af. Probeer het maar eens."

bedankt Hub.

Anonymous said...

Dag Lien,
dit jaar na het rapen weer in de diepvries en na 1 week eruit. De binnenste vel ging er nog beter af.
Groet,
hub