Monday, May 31, 2010

Let’s twist again, BBD #30 (or how to kill several flies in 1 blow)

bbd 30  My very talented fellow babe Natashya (Living in the kitchen with puppies) is hosting this months Bread Baking Day, one of my favorite blog-events. She wanted to twist again, like we did last summer… well many times before actually: knotty rolls, vienniese striesel, , steamed Chinese buns, sukkar bi tahin, ensaïmadaschallah… wow there are even more than I remembered!

lynns hi fiveThis challah braiding is still on my long long list of things to make. The three-strand braid… ok that’s easy, been there, done that. Our girl (just turned 13!) has very long hair and I braid that several times a week. If you can do hair, you can do bread.(and I did)

But I’m intriged by braiding with 4, 5, 6, even 7 strands. Just always took the easy way out… until now. It was my intention to make a challah with more than 3 strands for the wonderful un-group of (Cookie Baker) Lynn. But as usual time is precious, scarce, and quickly moving and I still haven’t made any challenge that I intended. Then I’m also busy baking my way through Hamelman’s bread as well. I guess I need several sticks to hit me, before I go and finally I took …

  • …the challah recipe from Hamelman, even though it’s not yet on for this month (fly 1)
  • to braid with six strands even in two different ways for my personal challenge for Lynn’s “High Five”  (fly 2)
  • twisted around with the strands for Bread Baking Day # 30 (fly 3)
  • While at it, this goes to Susan’s Yeast Spotting as well (fly 4)

Our kids really adore this bread, they ate one in one go (I helped a little too). They were delighted to hear that I plan to bake all braids mentioned in the Hamelman book. Yeah I told you, once on the go, I’m like a pittbull, not letting go and doing 100%. Nothing mellow about that, but that’s just me. I find that fun too as long as I’m the one making me do it ;).

I made the 6- strand challah following 2 different braiding methods. Pictures of bread of the first method you can see in the dutch version (scroll down) of this post. That was an easy one and less pretty, just take the outer strand on the left, go over 2 and place in the middle, then take the right strand, take it over three strands and place down, just keep doing that and it’s done. The other method I really love. To be honest I had to start over braiding this way twice, I got distracted and couldn’t remember where to continue. This is really something to practise to get perfect. Thanks Natasha for hosting this months BBD, looking forward a lot to the round-up, I already saw some lovely breads passing by on several blogs.

Challah
(2 loaves) (PRINT recipe)
Dough
405 g bread flour
200 g high gluten flour
50 g sugar
45 g egg yolk
85 g egg
45 g vegetable oil
190 g water
2 tsp salt
2 tsp dry yeast
 
1 egg, beaten (for egg wash)
poppyseeds or sesameseeds for decorating (optional)
 
Place all the dough ingredients in a spiral mixer (or knead by hand) and knead it until it's a souple dough with a strong gluten development. It's not sticky, but quite firm so it's easy to braid it later.
 
Place the dough in a greased bowl, cover with plastic and let it rise for about 2 hours.
Divide the dough into two equal parts and divide each part into the amount of strands that you want to braid with. Let the strands rest to relax in between, roll them out and taper the ends. Braid them as you like, there are many examples on the net.
 
Here’s a good example of the 6-braid (method 2 in Hamelman’s book). If you don't feel brave just braid with three strands. Place on a baking sheet with baking parchment.
Cover with greased plastic and let rise for about 2 hours.
Preheat the oven 20 minutes before baking to 380ºF.
Brush with egg wash and sprinkle with seeds (optional). Bake for about 30 minutes until golden brown and done.
 
(adapted from "Bread"- Jeffrey Hamelman)
 
 Lien
_______________________________________________________________________________
 
 30e Bread Baking Day (of sla meerdere vliegen in één klap)

Mijn getalenteerde mede-Babe Natashya (Living in the kitchen with puppies) is deze maand de chef van Bread Baking Day, mijn favoriete broodblog, de 30e keer alweer. Ze wilde graag brood(jes) met een draai zien… letterlijk.Ik heb al heel wat broodjes met een draai gemaak ondertussen: knoopbroodjes, vienniese striesel, gestoomde Chineese broodjes, sukkar bi tahin, ensaïmadaschallah…dat zijn er nog meer dan ik in eerste instantie dacht.

Het vlechten van Challah (een Joods feestbrood) staat al lang op mijn lijst van dingen die ik toch écht een keer moet proberen. En dan bedoel ik niet die met 3 strengen, da’s makkelijk. Ik ben moeder van een (net) dertienjarige meid met heel lang haar, dat ik verscheidene keren per week in een vlecht leg. Kan je dat met haar, kan je het ook met brood en dat heb ik ook al verscheidene keren gedaan.

Maar het leek me zo leuk om met 4, 5, 6, of zelfs 7 strengen te vlechten. Tot nu toe altijd gewoon snel de drie-streng-vlecht gemaakt. Het was mijn bedoeling een challah te maken voor de niet-groep van (Cookie Baker) Lynn. Maar zoals gewoonlijk is tijd kostbaar, schaars en snel voorbij en nog heb ik de uitdaging nog niet gedaan. En dan ben ik ook nog bezig het boek van Hamelman van voor tot achter te bakken. Ik heb blijkbaar meerdere stokken achter de deur nodig om op gang te komen, want eindelijk nam ik…..
  • …het challah recept uit het boek van Hamelman, ookal is het deze maand nog niet aan de beurt  (vlieg 1)
  • om één brood, nee zelfs twee broden te vlechten met 6 strengen en dan ook nog op twee manieren voor mijn persoonlijke uitdaging die thuishoort in de groep van Lynn’s “High Five – I did it” (vlieg 2)
  • en zo brood gebakken met een ‘draai’ voor Bread Baking Day # 30 (vlieg 3)
  • en tegelijkertijd gaat dit ook nog naar Susan’s Yeast Spotting (vlieg 4)

Vooral de kinderen zijn helemaal gek op dit brood, (met wat help van mij) hebben ze er één bij de lunch helemaal opgegeten. Ze waren ook enthousiast bij de aankondiging dat ik van plan was alle ‘vlecht’-variaties te maken uit het Hamelman boek. Niet dat dat vereist is voor de Mellow bakers groep, maar dat ben ik nou eenmaal, liefst 100 %. Zolang ik me het mezelf maar op leg dan hè!
Ik heb de 6-strengen-challah op 2 manieren gemaakt (beide uit Hamelman). De 1e methode is vrij eenvoudig (daarvan staan de foto’s bij dit Nederlands-talige deel), maar minder spectaculair. Je neemt de streng helemaal links en legt hem over twee strengen heen in het midden. Dan pak je de meeste rechtse streng en legt hem in het midden (over 3 strengen heen)… dat blijf je gewoon doen en kan niet mislukken eigenlijk.  De tweede methode is wat ik eigenlijk bedoel met het echt vlechtwerk. (de foto’s van dit brood staan bij het Engelse deel hierboven). Eerlijk gezegd moest ik het tot twee keer uithalen, omdat ik afgeleid werd en toen niet meer wist bij welke streng ik gebleven was. Dit is echt iets wat gewoon oefening vraagt om er handig in te worden.

Challah
(2 broden)
(recept PRINTEN)
605 g sterke bloem
50 g suiker
45 g eidooier
85 g ei
45 g plantaardige olie
190 g water
2 tl zout
2 tl droge gist
 
1 ei, geklutst (om te bestrijken)
maanzaad of sesamzaad om te bestrooien (optioneel)
 
Doe alle ingrediënten  (behalve het ei om te bestrijken en maanzaad of sesamzaad) in de kneedmachine/ mixer en kneed het tot het soepel is met een goede glutenontwikkeling. Het is niet plakkerig zodat het straks goed uit te rollen is.
Doe het deeg in een ingevette kom, dek af met plastic en laat het 2 uur rijzen.
 
Deel het deeg in twee gelijke delen (voor 2 broden) en verdeel het deeg dan in het aantal strengen waar mee je wilt vlechten. Als het nodig is de strengen tijdens het uitrollen door laten rusten, zodat ze makkelijker uitrollen tot gelijkmatige strengen aan de uiteinden in een punt. Vlecht ze naar wens (een challah met drie vlechten is net zo lekker als één met 6!), er zijn ook veel voorbeelden te vinden op internet. Leg de broden op een bakplaat met bakpapier. Dek af met ingevet plastic en laat ongeveer 2 uur rijzen.
 
Verwarm de oven 20 minuten voor het bakken voor op 190ºC.
Bestrijk vlak voor het bakken het brood met ei en strooi er naar wens sesamzaad of maanzaad op. Bak ongeveer 30 minuten tot het brood goudbruin is en gaar.
 
(bewerkt naar "Bread"- Jeffrey Hamelman)
 
Lien

12 comments:

natalia said...

Lien Hai fatto dei capolavori ! Now you will have to braid hair like this !!

Verena said...

Lien, you´re right, great minds have great tastes...!
Loved your Challah! Yours is truly the real one...I still did not manage to handle the braid... have to work on it!
Yours looks so beautiful!
Great to see you at Mangia!
Cheers!

Aranka said...

Best lastig, dat vlechten soms....
Deed ooit een masterclass bij Carl Siegert en moesten we ook vlechten met 6 slierten - inderdaad steeds met twee stuks naar het midden. Maar ja, als je dan echt gaat nadenken over wat je doet, gaat het geheid mis...
We hebben met z'n allen aardig wat gedrochten geproduceerd :-)

Heather S-G said...

Wow, your braids are amazing! That is for me to master sometime in the future... :D Gorgeous challah!

Karen Baking Soda said...

"as long as I'm the one that makes me do it" LOL that's the spirit girl! (I feel oddly comfortable with it).

Very very nice braids! Same for me, I have to stay focused otherwise I'll lose my braid.

NKP said...

Wow, amazing! I have never braided more than 3 strands.
Thanks for doing the twist with me!

Anonymous said...

Mooi Lien!

Groetjes Wil V

MyKitchenInHalfCups said...

We can now officially call you the super twister pit bull! You are terrific. It is always much more fun if I'm the one making me do it! Absolutely.

Aparna Balasubramanian said...

I am yet to make challah, and I definitely will after seeing your gorgeous braids. Very well done.

Deborah said...

I have never made challah before - I think I'm intimidated by the braiding! Your bread looks absolutely perfect.

Ben said...

Dat ziet er verschrikkelijk lekker uit. Ik zie de eerstvolgende zondagochtend er al een lekker stukje zalm en bieslook op liggen. Mocht je nu een keertje geen zin hebben om zelf te koken, kijk dan eens op www.kortingstafel.nl. Leuke restaurants en ook nog eens goed voor je portemonnee! Je hebt alleen een accountje nodig.

Marleen said...

Jee, Lien wat ben jij toch handvaardig! Zou bij mij geheid misgaan met die strengen, maar 'k heb dan ook geen dochters...;-))
Knap werk, ziet er prachtig en zeer smakelijk uit!