Friday, December 28, 2007

Meer frituren

(In English? Please scroll down)
Natuurlijk maken we ook appelflappen. En voordat er diverse taalpuristen op tilt slaan, ik weet dat ik van 'men' ze eigenlijk appelbeignets noemen, hoewel anderen dat dan ook niet juist vinden.... dûh... In mijn kindertijd noemden we ze appelflappen en dat houd ik zo. Ik heb wel wat beters te doen dan me druk maken over peper- en kruidnoten, of appelflappen en -beignets. Taal is nou eenmaal veranderlijk en verschilt ook per streek, dus zolang je begrijpt wat ik bedoel is het mij goed. En voor alle duidelijkheid ik bedoel dus: appelschijven door deeg halen en frituren. Onze moeder bakte vroeger altijd zelf oliebollen en appelflappen. Ik zie nog die schalen staan met echt een berg van die flappen erop. Ze stonden in de schuur op de wasmachine en (bijna) elke keer dat er iemand langs liep verdween er één, gewoon koud, zo hap weg. Heerlijk vonden we ze, nóg lekkerder dan oliebollen wat mij betreft en daarom kunnen ze zeker ook niet ontbreken bij ons oud en nieuw. Deze versie wordt gemaakt met zelfrijzend bakmeel en hoeft daarom niet te rijzen: je kunt meteen aan de slag.


Appelflappen (gefrituurd)
(± 22 stuks)
4 goudrenetten
2 tl kaneel
100 g fijne kristalsuiker

250 g zelfrijzend bakmeel
300 gr lauwe melk
2 eieren
Poedersuiker(voor serveren)

Verwarm de friteuse voor op 180ºC

Schil de appels en haal met een appelboor het klokhuis eruit. Snijd dwars (zodat je het gat in het midden hebt dus) in plakken van ruim 1 cm. Besprenkel eventueel met citroensap om verkleuren te voorkomen. Meng de kaneel en de kristalsuiker en besprenkel dit over de flappen. Laat dit kort intrekken.

Klop de eieren met de melk los, voeg in delen het bakmeel erbij en roer het beslag glad. Haal ze door het beslag en laat ze voorzichtig in de olie glijden. Bak ze goudbruin aan beide kanten en laat uitlekken op keukenpapier.
Warm serveren met poedersuiker!


More deep frying

Ofcourse we'll be baking applebeignets as well, just as the oliebollen a traditional treat for New years Eve. These are apple disks dipped in batter and deep fried. Very very good. My mother used to make lots and lots of them. I can still see them on a large platter (or two) in the room next to our kitchen. And every time some passed a "appelflap"(as we called them) disappeared mysteriously, we ate them cold if nobody was watching. But of course they're better warm. This recipe uses self-raising flour, so there's no need to wait for the dough to rise... you can start straight away!


"Appleflaps"
(± 22)

4 cooking apples
2 tsp ground cinnamon
100 g fine granulated sugar

250 g self-raising flour
300 g warm milk
2 eggs
icing sugar (for serving)

Peel the apples and remove the core with an apple corer. Slice in to 1/2 inch thick slices. Stir the cinnamon into to granulated sugar and sprinkle this on the apple slices.

Preheat your deepfyrer to 350ºF (180ºC ).

Beat the eggs with the milk and add the flour in portions, stirring the batter smooth everytime. Drag the apple slices through the batter, to coat them completely and carefully let them slide into the deepfyer. Bake them golden brown on both sides. Let them drain on kitchen paper. Serve warm (you can reheat them later in oven or microwave) with icing sugar.

4 comments:

Karen Baking Soda said...

Lien! Wil je met me trouwen?

{Mijn man begrijpt me niet! Hij staat over mijn schouder mee te lezen en je hebt zojuist de jarenlange discussie appelflappen-beignets heropend....}

Ik ben het helemaal met je eens! Prik jij even een datum?

Gea said...

Door deze posting (en de vorige) overweeg ik nu dan toch om weer eens zelf appelflappen en oliebollen te bakken. Mijn complimenten!
Vraagje: In wat voor vet of olie bak jij ze bruin?

Lien said...

@Baking... zodra ik mijn agenda voor 2008 heb,geef ik de datum door!!!

@Gea, we gebruiken hier altijd zonnebloemolie. We hebben ook wel eens raapzaadolie gebruikt, een combin van raapzaad en zonnebloem. combi van zonnebloem en frituurolie en frituurolie alleen. Niet met altijd oliebollen, maar ook voor patat en zo. Maar zonnebloem bevalt ons het beste, is het neutraalst in onze ogen. Maar smaken kunnen wel verschillen natuurlijk!

Morgen deel 3 in deze frituur-trilogie.

Anonymous said...

These look delicious! I can't wait to make them!