Thursday, February 8, 2007

Nieuw speeltje

Als ik bak en dat komt regelmatig voor natuurlijk dan bak ik graag steeds wat anders. Ik blijf het een uitdaging vinden te zien of het lukt, hoe ik het recept naar mijn eigen hand kan zetten. Óf om juist te proberen een zo authentiek mogelijk recept na te maken zoals bij traditionele Italiaanse gerechten. Bij het bakken van buitenlandse recepten is het soms moeilijk de juiste ingrediënten te vinden, ik heb lijstjes van ingrediënten die ik op vakantie wil kopen om dan -weer thuis- eindelijk dat éne traditionele recept kan maken....als ik dan nog weet in welk boek het ook al weer stond! Een poos geleden liet ik wat artikelen over komen uit Amerika van King Arthur met onder andere gedroogde kersen die hier erg moeilijk te krijgen zijn. Dat geldt ook voor gedroogde bosbessen en dergelijke. Wat zou het toch makkelijk zijn als je die zelf kon drogen.

Ik had al vaker zitten kijken en zoeken op Internet naar een interessant aanbod voor een droogmachine voor fruit (en dergelijke) die op diverse Duitse sites wordt aangeboden. Maar ik vond ze te duur, tot ik pas een machine zag op de site van Tchibo, die een stuk goedkoper was dan de anderen én minder verzendkosten omdat ze vanuit Nederland verzenden. En zo...voilá...daar is de 'dörautomat'/fruitdroogmachine. Het is een simpele constructie; een verwarm- en blaasdeel en daarboven op kan je rekken zetten met fruit, kruiden, groente of paddestoelen. Afhankelijk van wat er in zit moet het enkele uren draaien en je bewaart het in plastic dozen.
Wat jammer dat er nu geen lekkere rijpe, verse kersen of bessen zijn!!! Daar moeten we dus nog even mee wachten. Maar ik had gelukkig 1 mango in huis die mooi als proef kon dienen...ja je wil toch meteen het nieuwe speeltje uitproberen niet waar. Het beste is natuurlijk stukken te maken van gelijke dikte en grootte zodat alles gelijkmatig droogt, maar dat valt bij het snijden van een mango nog niet mee! Je gebruikt zoveel roosters als je nodig hebt (er zitten er 5 bij), drukt het knopje in...en de rest gaat vanzelf. Er zit geen timer bij, dus wel de tijd in de gaten houden.
De meeste dingen moeten al snel een uur of 7-8, dus eventueel kan je hem aanzetten als je naar bed gaat dan kan je 's morgens het gedroogde fruit meteen in een bakje doen.
Maar goed, even een kijkje naar het resultaat van mijn mango.... (waarbij je even niet te veel moet kijken naar de kleur van de 'ervoor'-mango, die was in het echt niet zo groen :-)
Volgens het boekje zitten bijna alle vitaminen en mineralen er nog in, alleen het water wordt eruit gehaald. Ik kan niet wachten tot de zomer- en oogsttijd ...wat dacht je van ananas, aardbeien, bosbessen, frambozen, druiven, abrikozen en kersen natuurlijk. De kunst is dan natuurlijk zo rijp mogelijk fruit te kopen op een prijsgunstig tijdstip in het seizoen, zodat je de volle smaak kunt bewaren.

Met deze eerste poging heb ik rijstepap gemaakt met mango en wat munt. De rijstepap koken volgens de aanwijzingen op de verpakking samen met de in stukjes gesneden gedroogde mango. Je kunt op deze manier de mango van het begin af mee laten koken zodat de hele pap een mangosmaak krijgt en de stukjes nog te zien zijn. Voeg aan het einde wat in fijne reepjes gesneden munt toe en eet het warm.

12 comments:

Anonymous said...

Oh Lien, er gaat een wereld voor mij open! Nooit eerder van gehoord, maar wat fijn dat je een droogmachine gevonden hebt. Veel plezier er mee.

Anonymous said...

Anonymous = Soepkipje :-)

Ellen said...

Van de week zat ik in één van mijn bakboeken te neuzen en ik zag een foto van appelschijfjes die hingen te drogen aan stokken. Ik vroeg me af of je in Nederland zoiets kunt realiseren, omdat wij nogal eens vreemde weersomstandigheden kunnen hebben. In onze toekomstige groente- en fruittuin hoop ik mooie oogsten te krijgen. En jij begrijpt wel dat ik eens even op zoek ga naar deze droger. Ik had er echt nog nooit van gehoord, het is geweldig!!

Ellen said...

Hij is uitverkocht ;o(( En het was nog wel zo'n mooi verjaardagskadootje...

Anonymous said...

Vlees drogen is ook erg leuk, zeker als je het eerst marineert: Beef Jerky, populaire snack in de Verenigde Staten.

Anonymous said...

Leuk hebbeding , Lien.
Wordt het ook warm en hoeveel ongeveer? Ik moet het voorlopig met een hete lucht oven doen.
Maar appeltjes aan stokken, dat gaat prima, een hele rits onder elkaar, zomers voor het raam op het zuiden en 's winters hangen ze in het hok bij de verwarmingsketel. Gaat prima, als zou je het niet zeggen als mijn man zijn hoofd er weer eens aan stoot bij het bijvullen van onze ketel...

Lien said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Lien said...

ja daar ging wat mis...zit ik verdraaid mijn eigen post te deleten!....nog maar een keer:

@Ellen, pech zeg, dan moet je maar een op duitse sites gaan zoeken naar 'dörautomat", daar kan je ze nog wel vinden.

@Hallo meneer Wateenons, dat is een goed idee, hoewel ik betwijfel of mijn gezin dat wel lekker vind...maar toch wel leuk om een keer te proberen.

@Hoi Larein, ja hij blaas warme lucht, niet heet, je verbrandt je vingers er niet aan hoor. En in de oven kan het natuurlijk ook prima.

Anonymous said...

Ik was net even in Duitsland boodschappen doen (met de fiets is het 20 minuutjes) en zag in de Tchibo winkel in Emmerich dat ze er nog 4 hadden staan. Dus als iemand nog een besteding zoekt voor z''n zaterdagmiddag is dat misschien een idee (hij kost Euro 34,90).

Ellen said...

Het laat me toch niet los Lien, die fruitdroogautomaat. Zo'n geweldig iets ;o) Op internet ben ik aan het surfen geslagen maar in Nederland wordt het lastig om er aan te komen. Hier in Hengelo hebben ze wel Tchibo, maar niet de fruitdroger. In Rotterdam is mijn moeder op stap geweest. Dit mailde ze me:

Dit gebeurde er toen ik op verschillende afdelingen vroeg naar de fruitdroger:
Verkoopster 1, kijkt me min of meer schaapachtig aan en zegt: "Eh, mevrouw, dat doe ik altijd met een stukkie keukenpapier!"
Verkoper 2, ietwat oudere heer: "Nou mevrouw, gaat u dan naar de 3e etage, want daar hebben ze ook van die dingen om sla in te drogen......"
Verkoopster 3e etage komt eerst met een slacentrifuge aanlopen, toen ik haar wat meer uitleg gaf zei ze: "Maar in de supermarkt kan je toch gedroogde pruimen enzo kopen?" Lieve schat, toen heb ik de moed opgegeven en ben ik grinnikend naar kantoor gelopen......

Tsja, zal ik toch naar Duitsland moeten. Of stiekem in het koffertje van Arden kruipen en mee liften naar New York ;o)

Maar goed, ik wilde je zeggen dat ik, al surfende, wat recepten zag staan. http://www.nesco.com/ Misschien heb je al genoeg recepten maar toch...

Lien said...

Hoi Ellen, misschien is deze site wat. Ik heb er zelf mijn keukenmachine besteld en dat ging prima.

http://www.buyandbehappy.de/oxid.php/sid/1e5a27d5f41613dd51a4bf1fff0f9d71/cl/details/cnid/cf640ed5092311bf8.42360937/anid/96083
(als de link niet werkt dan: www. buyandbehappy.de (naar küche & haus, dan elektrokleingeräte en dan Dörrautomat)

Anonymous said...

Hallo Lien,

Ik neem aan dat je ondertussen flink wat ervaring opgedaan hebt m.b.t. het drogen.
Ik overweeg om ook zo'n droger aan te schaffen maar volgens mijn man kan het net zo goed in de oven.
Ik heb sinds kort een nieuwe stoom/bak oven. Hierin zitten ook bakplaten met gaatjes. Ik kan de oven instellen vanaf 30 C. Hebt u ervaring hiermee ?

Groetjes,
Marita