Monday, November 20, 2006

Pom, pom, pom, poen

Op mijn verjaardag (dat was al eind september) kreeg ik een mooi cadeau van mijn dochter. Ze is 9, heeft niet veel zakgeld en daar is ze zuinig mee. Ze was al weken van te voren aan het bedenken wat ze nou eens voor mij zou kunnen kopen. De meeste dingen heb ik al of zijn voor haar budget veel te duur. Ze weet natuurlijk dat ik van koken houdt en bedacht om een pompoen te kopen, toen we in een weekend een pompoenmarkt bezochten. Geheimhouden was te moeilijk, maar goed mijn naam is dan Haas. Ik vind het een top-cadeau, incl. mooi kaartje eraan. Beter kan ik me toch niet wensen! Bedankt meisje !
De uitdaging was natuurlijk er iets leuks mee te doen. Soep hadden we pas gehad en toen zag ik in het boek van Beth Hensperger een leuk recept voor pompoenbroodjes. Extra leuk omdat ze dan zelf ook weer kan meegenieten!!!

Pompoen broodjes (16 st)

1,5 tl gist
630 g bloem
250 g pompoenpuree
110 g water
110 g melk
75 g boter, gesmolten
3 el bruine suiker
rasp van 1 sinaasappel
1,5 tl zout
snufje kaneel (optioneel)

Doe alle ingrediënten in je broodbakmachine en zet het op 'dough'. Heb je geen bbm, dan maak je natuurlijk het deeg op de gebruikelijk manier.Als het deeg de 1e rijs heeft gehad, ga je het deeg vorm geven.

Je kunt bolletjes, puntjes en dergelijke maken, maar voor de vorm die op de foto staat "klaverblad-broodjes" verdeel je het in 48 gelijke stukjes (ongeveer 26 gr per stuk). Vet een muffinvorm in en plaats in ieder bakje 3 balletjes. Je hebt dan nog voor 4 broodjes bolletjes, heb je nog een muffinvorm kan je daar 4 bakjes van gebruiken, je kunt ze ook gewoon naast elkaar leggen op bakpapier of van die laatste bolletjes maken.

Laat onder ingevet plastic de broodjes weer rijzen tot ze flink boven de bakkommmetjes uitkomen. (ongeveer 40 min). Verwarm in de tussentijd de oven op 190 ºC. Bak de broodjes 16-20 minuten tot ze licht goudbruin zijn.Haal ze meteen uit de muffinvorm en laat afkoelen op een rooster.
De broodjes blijven door de pompoenpuree heerlijk zacht en sappig, zelfs een aantal dagen later.
Eet smakelijk!!!

No comments: