Thursday, October 26, 2006

Kardamom

Mijn zus heeft nog steeds lekkere ideeën en ze kan heel lekker koken en bakken. Ik kan er niets van proeven helaas, want ze woont sinds ruim 15 jaar 'Down Under'. Maar ze laat mij en jullie nu dus ook toch een beetje meegenieten, want ze stuurde dit aparte recept op. Uitgeprobeerd en goed bevonden. Het is weer eens heel iets anders qua smaak door de kardamom en koffie. Zeker de moeite waard om een keer te proberen.

Kardamom koek
200 g bruine basterdsuiker
270 g bloem
1,5 tl bakpoeder
1 eetl gemalen kardamom
150 g boter in blokjes
1 tl baking soda
60 ml melk
115 ml sterke zwarte koffie (espresso)
1 ei, licht geklutst
90 g rozijnen
Verwarm de oven voor op 180 ºC. Vet een bakblik of ovenschaal in van ongeveer 20 x 30 cm en bekleed het met bakpapier.
Meng de suiker, bloem en kardamom door elkaar, Doe de boter in kleine stukjes erbij en werk dit tot een kruimelmengsel, dit kan met de hand of bijv. in de keukenmachine.Doe de helft van dit kruimeldeeg in de vorm en druk het aan.
Los de baking soda op in de melk en doe dat samen met de koffie, het ei en de rozijnen bij de resterende helft van de kruimels. Roer dit goed door elkaar.Giet dit geslag op de aangedrukte bodem en verdeel het gelijkmatig. Bak de koek 35-40 minuten.Haal het uit de oven en laat het in de vorm ongeveer 10 min. afkoelen. Laat het daarna verder afkoelen op een rooster voordat je het aansnijdt.
Eet smakelijk!
Thanks for the recipe mate!

3 comments:

Levine said...

Lien, wat doe je me nou weer aan? :-). Was van plan om niks meer te bakken voor mijn vakantie, maar dit ziet er wel weer heel lekker uit. Ga ik nog tijd voor maken!

Lien said...

Ach, dan kan je je collega's nog één keer verwennen voor je weggaat. Wat zullen ze afvallen in de komende weken...haha

Karen Baking Soda said...

Ouch! Wat een prachtige foto weer! Ik ben bang dat ik dit straks ga maken...met de toevoeging van wat walnoten denk ik.