Saturday, October 13, 2007

Topinamboer

(In English? Please scroll down)
Oftewel aardperen. Ik had ze al eens eerder gezien (hoewel niet in een winkel), maar nooit eerder gebruikt. Ik vind het persoonlijk niet iets om voor om te rijden, maar het geeft toch weer eens een ander smaakje en ik vind het gewoon leuk om het ook eens te proberen. Ik heb een recept gevonden in een boek van Jamie Oliver en dat met wat kleine wijzigingen gebruikt om de aardperen te verwerken. Ik heb daar in plaats van gewone ui, 2 kleine gerookte sjalotjes gebruikt van Al's Garlic, die we al eerder met de gerookte knoflook tegenkwamen bij Arden. Sinds eind september hebben ze ook gerookte sjalotjes en die zijn ook erg lekker. Maar je kunt het natuurlijk ook met gewone ui of sjalot doen.

Aardappel- en aardperensoep
(± 4 pers)
± 35 g boter
1 knoflookteen, fijngehakt
1 ui, fijngehakt (of twee(gerookte) sjalotjes)
400 g aardperen, geschild en kleine schijfjes
250 g aardappels, geschild en in stukjes
3 takjes tijm, alleen de blaadjes
ruim 1 liter kippenbouillon
zout en peper
wat mascarpone om te garneren(optioneel)

Fruit in de boter de ui, knoflook, aardperen en -appelstukjes en de tijm op een medium vuur. Giet dan de bouillon erbij, breng het aan de kook en laat het ongeveer een half uur pruttelen tot de aardperen en -aardappels gaar zijn. Pureer de soep met behulp van een staafmixer. Breng op smaak met zout en peper en dien warm op met een klein schepje Mascarpone in het midden. Serveer met een vers stukje brood.
Eet smakelijk.


**************************************
Jerusalem Artichokes


I knew about them, but never had them before. I can't remember seeing them at our greengrocer or supermarkets, but just as my figs, I bought these at the Hanos. Well I haven't become a fan, to me it's not really worth going the extra mile for them, but nice to have tried them. I saw a recipe in one of Jamie Oliver's older books and used it with some (minor) changes to make a wonderful soup.

Jerusalem artichoke and potato soup
(serves 4)

3 TBsp butter
1 clove of garlic, finely chopped
1 medium onion, finely chopped
400 g jerusalem artichokes, peeled and dices
250 g potatoes, peeld and chopped
2 sprigs of thyme, leaves only

1 litre chickenstock (or vegetable)
salt and pepper
(optional) a little Mascarpone cheese

Fry the onion, garlic, jerusalem artichokes, potato pieces and thyme on medium heat. Add the stock, bring to the boil and let simmer for about half an hour until the vegetables are done. Blend the soup until fine. Add salt and pepper to taste. Serve hot with a tablespoon of Mascarpone in the middle. Enjoy!

7 comments:

Anonymous said...

Bedankt Lien,
Ik heb zoveel aardperen in mijn tuin. Dit recept ga ik zeker eens proberen.

Yvette

Lien said...

Geweldig dat je dat allemaal in je tuin hebt! Je kunt ook gerust wat meer aardperen in het recept gebruiken, ik had zelf niet meer dan 400 g, maar het originele recept had 500 g. Succes

Karen Baking Soda said...

Ik kende alleen de naam en het uiterlijk, nog nooit geprobeerd. Ben wel benieuwd hoe ze nu smaken?

Lien said...

Ja dom dat ik dat er niet eens bijschreef. Ze hebben een beetje de smaak van artisjokken. (vandaar ook de naam Jerusalem artichoke waarschijnlijk). Eigenlijk heel zacht en zeker niet overheersend, gewoon niet héél veel smaak; zelf eet ik toch liever een écht artisjok, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
In deze soep geeft het een zachte smaak en voegt wel iets toe dan alleen met aardappels (wat ik trouwens ook lekker vind).

Aranka said...

lekker, aardperen! Je kunt ze ook gewoon garen in roomboter en een drupje citroen.

Evaaaaa said...

Hoi Lien
Aardperen... ik wist niet eens hoe ze eruitzagen laat staan hoe ze smaken... Waar kan je ze krijgen? Of moet je daarvoor net als voor de vijgen naar de groothandel?
Over vijgen gesproken, dat recept zag er lekker uit zeg! Je kunt ze trouwens ook op de markt kopen.
Groeten van een nieuwkomer-met-blog

Eva

Lien said...

Goede tip "KOKEN IN DE BUURT" Dat zal ik de volgende keer een proberen. Ik kom ze vast nog wel eens tegen.

Hoi Eva, je kunt aardperen ook buiten de groothandel kopen, maar je moet dan in jouw buurt zoeken, want bij elke groenteboer vind je ze niet (kijk bij buitenlandse toko's eens). Net als die vijgen van jou... je kunt ze op de markt kopen..als je de goede markt hebt tenminste :-)