Tuesday, January 30, 2007

Worteltjestaart

(Post in English? Please scroll down)
Pas kreeg ik bezoek van een hele lieve vriendin en die wilde ik natuurlijk wat lekkers voorzetten. Nou wist ik dat ze van nootjes houdt, dus leek me deze taart wel passend. Het is weer eens wat anders en dat vind ik zelf wel leuk. Overigens vind ik zoete taarten met groente (wortel, courgette en derg.) meestal erg lekker. Bovendien lagen al een tijdje -ooit in Duitsland gekocht- 11 van die leuke marsepeinen worteltjes in mijn bakla naar me te lonken, dus dat gaf helemaal de doorslag.
We vonden de taart inderdaad heel erg geslaagd. Het is een traditioneel recept dat in Noord Italië met name in de herfst gegeten wordt....nou ja hier is het ook nog geen winter, dus dat moet kunnen. Je kunt er je eigen favoriete notenmengsel voor gebruiken, maar oorspronkelijk is het recept met walnoten. Rooster de noten wel eerst, dan maakt het nóg lekkerder!!

Torta di noci e carote
(wortel/notentaart uit Noord Italië)

250 g walnoten (of gemengde noten) geroosterd en fijngehakt
250 g geraspte wortel
200 g kristalsuiker
100 g aardappelzetmeel
6 eieren
rasp van 1 citroen
1 tl vanillesuiker
snufje zout

2 el citroensap
150 g poedersuiker
(optioneel: marsepeinen worteltjes)

Verwarm de oven voor op 180ºC. Vet een bakvorm in (liefst een ringvormige springvorm ± 26 cm ø) en bestuif met bloem.

Mix de eierdooiers met de kristalsuiker, snufje zout, vanillesuiker en de rasp van de citroen tot het luchtige, lichte en schuimige crème is. Meng de noten en het aardappelzetmeel en schep dit samen met de geraspte wortel door de dooiercrème.

Klop de eiwitten stijf en spatel dit voorzichtig door het mengsel. Doe het beslag in de ronde bakvorm en bak op 180ºC ongeveer 50 minuten. Test met een saté-stokje of het deeg gaar is.
Laat ± 10 min. afkoelen in de vorm en daarna op een rooster.

Meng de poedersuiker met het citroensap (eventueel nog wat extra water) tot je een matig dik glazuur hebt wat je erover giet, bijv. dat het mooi langs de zijkanten druppelt. Niet de hele taart hoeft bedekt te worden, anders wordt het erg zoet. versier eventueel met marsepeinen worteltjes.

(bewerkt naar een recept uit: Dolci da Forno -M. Neri)

*********************************************

When a very dear friend came to visit, I wanted to bake something nice for her. She loves to eat things with nuts ánd in my drawer there were still these cute little marzipan carrots that begged to be used...so there you have it; a carrot and nut cake. Of course an italian recipe, traditionally from northern Italy, where this cake was eaten mainly in the autumn. Well we haven't seen a winter yet this year in the Netherlands, so we might as well pretend it's still fall!

You can use your favorite nuts or a mixture for this cake, but originally it's made with walnuts. Be sure to toast your nuts before putting them in, they'll taste so much better it's worth the effort.

Torta di noci e carote
(carrot and nut cake)

250 g walnuts (or mixed nuts), toasted and chopped
250 g carrot, grated
1 cup granulated sugar
100 g potatostarch
6 eggs
zest of 1 lemon, grated
1 tsp vanilla sugar or extract
pinch of salt

Glaze:
2 Tsp lemonjuice
1 1/2 cup of icing sugar
(optional for decoration: small marzipan carrots)

Preheat the oven at 375ºF. Butter and flour a bakingdish, preferably a round low tube model .

Mix the eggyolks and sugar, salt, vanilla and grated lemonpeel until it's thinck and creamy. Mix the potatostarch and the chopped nuts. Fold this and the grated carrots in the yolkcream

Beat the eggwhites to a stiff peak stage and also fold it in the other mixture, keeping it as light as possible. Put the mixture in the bakingdish and bake in the oven for about 50-60 minutes. Test with a caketester if the cake is dry. Let cool in the baking dish for 10 minutes before taking it out to cool on a rack.

For the glaze: mix the icingsugar with the lemonjuice and if neccesary some extra water to get a thick pouring consistency. Our over the top and if you have some...decorate with those cute little carrots. Enjoy!!

4 comments:

Anonymous said...

Een plaatje! (Kijk wel uit voor Bugs Bunny)

Ellen said...

Mooi Lien!
Ik heb zelf, ongeveer 100 jaar geleden, ook eens een worteltjestaart gemaakt. De worteltjes heb ik toen van eigengemaakte marsepijn gemaakt, met wat kleurstof. Het groen van het loof waren stukjes pistachenootjes. Zonde om op te eten ;o)
Maar Lien, ik tel 'slechts' 11 worteltjes op jouw taart. Kon je het niet laten? ;oD

Lien said...

Hahaha nou val ik toch mooi door de mand!!!....Nee hoor, blijkbaar zaten er maar elf in, ik weet het niet, ik heb de verpakking weggegooid, maar in mijn hoofd zouden er 12 ingezeten moeten hebben. Ik begin echt oud te worden geloof ik. Goed opgelet Ellen....ik zal het meteen even verbeteren. Wat een mop!

Lien said...

Ik heb het toch even opgezocht...kon het niet laten. dacht nog even aan de enthousiaste kinderen die er bij stonden te kijken,...maar dat leek me toch ook sterk. Nee het bleek gewoon een '11-teilig' pakje te zijn met dus maar 11 worteltjes!! Pak van mijn hart ik dacht dat ik ze al ergens was verloren tijdens de zoektoch naar goed licht om ze op de foto te zetten! Maar zelfs jij met je ruim 100 jaar kan nog tellen en dat lukt mij dus al niet meer....;-D, dat geeft te denken.