Sunday, December 24, 2006

Over een dagje uit en een 'drakenei'

Gisteren zijn we een dagje op stap geweest: shoppen in Duitsland. De mensen die mij wat beter kennen weten dat ik om gezondheidsredenen een poos niet veel kon, maar het lijkt allemaal de goede kant op te gaan en zo kon ik gisteren eindelijk het langgeplande tripje maken. Het is net over de grens, dus voor ons geen uren rijden. We moesten wel even zoeken naar de goede winkels want we waren nog nooit in dit plaatsje geweest.
Er was een gezellige kerstmarkt met de heerlijkste geuren van pizza's, crèpes en vers gebakken berlinerbollen, dom dat ik daarvan geen foto's heb gemaakt, dat was erg leuk. En ze waren trouwens ook érg lekker :D.
Onze jongste wilde in de draaimolen, maar toen ik net een kaartje gekocht had, was de wens ineens over, want "het was alleen voor kleine kinderen". Ach maar omdat ík zonodig een kaartje móest kopen, zou hij er dan toch maar ingaan....nou ja je voelt het al aan...hij zat te genieten. Met pretlichtjes in de ogen kwam hij ieder rondje langscheuren in zijn politiewagen. Ach kereltje, moeilijk om altijd zo stoer te doen terwijl je toch nog zo klein bent.

In Duitsland worden lekkere dingen gemaakt en ik kon ook niet de verleiding weerstaan om wat mee te nemen. Wat dacht je van rozijnen geweld in rum met chocolade er om heen of geweld in grappa met witte chocola? Of gewelde mango voorzien van chocola...die was al op voor de foto gemaakt kon worden!
Of Alpenbrot; kleine lebkuchen met chocolade, verrukkelijke kokostorentjes gehuld in chocolade of heerlijke krokante boterbrezel met kaneel.....ooo, je snapt toch wel dat ik het wel mee móest nemen. En ik heb me nog ingehouden.
Natuurlijk kochten we ook wat hartige dingen -voor de balans(dag) zullen we maar zeggen- bij een leuk kraampje met allerlei antipasti, olijven enzo. Daar hebben we een heerlijke geroosterde auberginespread én olijven met basilicum meekocht. de olijven speciaal voor de kinderen, want mijn man en ik lusten ze zelf niet. Maar ik vind ze er wel mooi uit zien.


We hadden ondertussen al uren rond gelopen en besloten nog maar éven naar de Grote supermarkt te gaan om o.a. bakspullen in te slaan. Nou ik kan je verzekeren dat we dat gedaan hebben. Toen zagen wij daar drakeneieren liggen met schubben en al:

Ik had ze ooit eens bij de Hanos gezien, maar verder geen idee van hoe en wat. Dús heb ik er één gekocht. Het heet officieel Pitahaya, maar ook wel dragonfruit (=drakenvrucht), strawberry pear of cactusfruit genoemd. Het is dan ook een vrucht van een cactus en kan rood of geel zijn. Hij bevat veel anti-oxidanten, calcium en vezels, maar teveel ervan werkt laxerend. Nou ja wij hadden er maar één dus dat kon geen kwaad. Je weet nooit wat je van binnen aantreft in een drakenvrucht, en dat werd een leuke verrassing.
Nou dat ziet er toch fantastisch uit!!! Een rode drakenvrucht kan wit óf rood vruchtvlees hebben en zit vol met kleine zwarte pitjes. En de gele vruchten hebben altijd wit vruchtvlees.

De schil kan je niet eten en het vruchtvlees kan je er zo uitscheppen met een lepeltje. En dan natuurlijk de smaak, ook niet onbelangrijk. Uhm, tja, eigenlijk smaakt het een beetje naar heel licht zoete komkommer. Niet verwonderlijk omdat ik later op internet las dat de vrucht voor 90 % uit water bestaat. Kortom niet vies, maar ook niet extreem lekker, wat je toch stiekem verwacht van zo'n tropisch ding. We hebben er allemaal van geproefd en de rest heb ik gebruikt als garnering bij ons ijsdessert, wat ik in een latere post zal laten zien.

Lekker om er weer eens een dagje uit te zijn...er is altijd maar één probleem, wat steevast terugkeert. Als je thuis bent en je voor de zoveelste keer denkt: "Waar laat ik alles nu weer?????"

No comments: