Tuesday, October 10, 2006

Eiwitten over?

Als je regelmatig bakt, merk je dat je altijd meer eidooiers gebruikt dan eiwitten. En wat doe je daar dan mee? Lang geleden gooide ik ze weg. Maar dat is gelukkig niet meer zo, sinds ik Nigella Lawson op de TV zag verkondigen dat je ze gewoon kon invriezen. Dus gaan ze tegenwoordig braaf in van die leuke kleine doosjes in de diepvries.
Maar de voorraad groeit gestaag tot er op het laatst wel 20 bevroren eiwitten in zitten. En die moeten dan toch ook een keer op. Nou houd ik zelf niet echt van die schuimdingen, mijn tanden vinden dat gewoon te zoet, dus het moest iets anders worden.
Ik zag in één van mijn Italiaanse kookboeken dit recept van een cake met alleen eiwitten...het proberen waard..

Terrina di albumi e uvetta
(cake van eiwitten met rozijnen)
120 g boter (of margarine)
120 g suiker
150 g gezeefde bloem
50 g blanke amandelen
8 eiwitten
75 g rozijnen
1 el paneermeel of bloem
rasp van 1 citroen
snufje zout

Vet een cakevorm in en bestrooi met paneermeel of bloem. Hak de amandelen grof. Week de rozijnen 20 min. in lauw water, laat ze uitlekken en droog ze in een doek.
Doe de zachte boter, suiker en citroenrasp in een kom en mix het luchtig. Doe beetje voor beetje de amandelen, het meel en de rozijnen erbij. Dit wordt een vrij stijf deegje.
Klop in een andere kom de eiwitten met een snufje zout stijf. Spatel dan de twee mengsels heel voorzichtig -beetje voor beetje- door elkaar tot het een homogeen mengsel is. Begin met een kwart van het eiwit vlot door het meeldeeg te werken, dat is vrij stijf en kost even wat moeite, de rest kan je dan voorzichtiger doen.
Schep het in de voorbereide vorm en bak ongeveer 1 uur in een voorverwarmde oven op 160 ºC.
Laat afkoelen en serveer het bijv. met bosvruchtensaus, maar ook zo erg lekker!

21 comments:

Levine said...

Dat wordt dus eiwitten 'sparen' :-)

Anonymous said...

En hoe smaakt ie?

Biemans

Lien said...

Ja -ook al zeg ik het zelf- heel lekker! Wordt ook niet snel droog.

Anonymous said...

Goed idee Lien om de eiwitten op te sparen voor de cake. Wist ook niet dat eiwitten ingevroren konden worden. Ga die cake ook zeker een keer maken. Bedankt!

Anonymous said...

Ik vraag me af waar je al die eidooiers zonder het eiwit voor gebruikt? Ik heb eerder dooiers over!

Lien said...

Uh. nou ik gebruik dooiers voor de pasta, om broodjes te bestrijken, voor challah, in custard/ijs, korstdeeg etc. etc.

Anonymous said...

Super lekker,die cake.

Anonymous said...

Mijn dank! Dat is precies wat ik zocht. We maken vaak schuimpjes van eiwitten, maar nu heb ik er (raad eens!) 8 over na een verjaardag, en ik wilde iets waarmee ze in een keer op waren. Perfect!

Anonymous said...

Bedankt voor dit recept; ik heb ook altijd eiwitten over, omdat ik een man heb die erg dol is op creme brulee en daar gaan alleen maar eidooiers in. Dus hield ik ook vandaag weer zomaar 6 eiwitten over en wat moet je daar dan mee.
Nu heb ik eindelijk en passend recept gevonden, en dat op 1e kerstdag.... Super!
Mirjam uit Friesland

Lien said...

Ik vries wel altijd de eiwitten in, maar heb volgens mij nu ook al een hele voorraad. Bij een "angelfood-cake" gebruik je ook alleen eiwitten, maar je hebt daar zo'n hoge pan voor nodig (een beetje tulband-achtig) en die heb ik helaas niet... komt er misschien nog wel eens van.....

Anonymous said...

Hallo Lien,

Ik heb deze cake nu een paar keer gemaakt; ik heb er afgelopen keren een "elitemix" in verwerkt; dus niet alleen amandelen, maar ook stukjes walnoot en hazelnoten, en witte en blauwe rozijnen. Heerlijk!
Gewoon omdat ik nog zo'n zakje had liggen en ik dacht "ach, laat ik dat er eens in doen". Ga ik voortaan altijd doen.

Lien said...

Hoi Mirjam, dat is leuk dat je hem zo aanpast aan je voorraadkast! Altijd goed om zo te wisselen met de ingrediënten, lekker experimenteren, dan kom je nog op onverwachte ideeën! Succes.

Jolien said...

Waar google al niet goed voor is... Ook ik wilde wel eens wat anders dan schuim en kwam uit bij dit recept. Leerde dat eiwitten in te vriezen zijn en de cake is echt lekker!

Super bedankt voor het recept en de eiwit-tip dus. (:

Saskia said...

En hier weer iemand die via googelen op "eiwit recept" op deze bladzijde uitgekomen is! Bedankt voor dit fijne recept, de cake is echt lekker geworden. Complimenten ook voor de details, zoals dat het deeg vrij stevig wordt en dat je dan eerst een kwart van het eiwit er doorheen moet spatelen. Ik word altijd een beetje zenuwachtig als je stijfgeklopt eiwit ergens even snel en luchtig doorheen moet roeren :-)

De volgende keer dat ik weer een grote hoeveelheid tiramisu maakt (6 eierdooiers) maak ik deze cake er meteen achteraan!

Lien said...

Fijn dat 'ie in de smaak viel Saskia!! Ik moet ondertussen dingen verzinnen waar dooiers in moeten, omdat ze hier gek zijn op 'angelfoodcake' (ondertussen heb ik zo'n bakvorm) waar wel 11 of 12 eiwitten in gaan :)

Anonymous said...

Daar kun je dan weer ijs mee maken...

Unknown said...

Nou, wat dacht je van Zabaglione? Met Cremovo, dus niet de Sabayon-variant. Alleen eidooiers en suiker, au bain marie aanlengen met de wijn en blijven kloppen tot het stijf blijft staan. Geweldig toetje, maar dan heb je wel veel eiwit over.
Nu niet meer dus, nu is er deze cake! Ik ga varieren, ik zie een limoncellovariant aan de horizon, eentje met walnoten en honing, een met dadels, vijgen en sukade.
Hij blijft ook zo mooi sponzig, geweldig!

Cynth said...

wat dacht je van zelf mayo maken? Ik zou zeggen kijk op google.
Heb net een heel verhaal geschreven maar is weer weg. eidooier, mosterd, wat kruiden en olijfolie...

Cynth said...

mayo van dooiers of vanillevla?

Jolien said...

Aspergetijd is weer bijna voorbij, dus mn vriezer zat weer vol met eiwitten. ;-) Hollandaisesaus overschot. Vanillevla is ook een lekker eidooierrecept. :)

Moozer said...

Heel lekker. Ik heb cashewnoten gebruikt. Wordt nog gemaakt.