Wednesday, August 4, 2010

Catch up

engels.amer vlag
A lot of ketchup is eaten here, especially by our son. A few days back he had the idea to make `croc monsieur` (normally eaten with just cheese here), for him without the cheese. He can´t eat cheese (cow milk allergy), but he has cheesophobia, that manifests itself by holding his breath when cheese is on the table too close to him. With a lot of overacting he puffs and moans, while taking a breath under the table. Coming up again with a red head holding his breath as long as possible. But anyway I digress... `Croc Monsieur` but not in the croc-monsieur-machinery built to make them, (why make sense?). Son explains:

...  "I toast some bread in the toaster, put a very very VERY thick layer of ketchup on one side, put ´rookvlees` (this is a dutch salt-cured beef that is smoked and very thinly sliced, a bit like the Italian Bresaola) on it and place another toasted bread slice on top... and then I´ll have a `croc Monsieur`.

Husband: ¨a VERY thick layer?... forget it boy, just a little squirt!"

Son: "OK I will apply a thinner layer.....
                    ...................... but now on both sides!"

This whole episode made me remember this recipe that I made last year... high time to catch up :). We tried several brands of ketchup, but the only one for him is the one from Heinz. My personal favorite too and I don´t buy other brands anymore. So it was a bit of a risk to make ketchup myself, fortunately we all liked it a lot (including our son Mr. Ketchup himself). And it was a lot of fun to make as well!


Homemade Ketchup
(approx. 1 liter)
(PRINT recipe)
2,5 kg ripe tomatoes
1 green pepper
1 medium onion
1 clove of garlic
100 g soft brown sugar
150 ml cider vinegar
1 tsp ground paprika powder
1 cinnamon stick
15 peppercorns
1 Tsp coriander seeds
6 cloves
1 star anice
grated nutmeg
1 small dried chili pepper

Chop the onion and garlic. Deseed the tomatoes and pepper and cut into pieces. Place the vegetables in a cooking pan with 2 Tbsp of water and let simmer on low heat for 1 hour. Pass it through a sieve.

Tie the spices and chili pepper in a piece of cheese cloth.

Pour the tomato juice in a pan, add the Spice bag, vinegar and sugar and let simmer on low heat for 3 hours or until the ketchup is the right thickness.

Remove the Spice bag and pour the ketchup in clean jars or bottles, screw the lids on, place upside down for 10 minutes. Turn and let cool.

(source : “Smaakmakers” – Marie Leteuré)
________________________________________________________________

Vlag nl klein Welke andere?

Hier wordt heel wat ketchup gegeten, met name door de jongste zoon. Onlangs had hij de ingeving om tosti's te maken, maar dan zonder kaas. Hij mag geen kaas (koemelkallergie), maar hij heeft ook een soort kaasfobie, die zich onder ander uit in het inhouden van de adem als de kaasdoos te dicht in de buurt staat aan tafel. Hij ademt dan af en toe met veel gesteun onder de tafel, komt dan weer boven om weer zo lang mogelijk zijn adem in te houden. Maar goed ik dwaal af, tosti's dus, maar dan niet met het tosti apparaat (waarom zou je ook logisch doen?).
Zoon: "Ik rooster dan brood in de broodrooster, met een heeeeeeeeele dikke laag ketchup aan één kant en dan rookvlees erop en nog een geroosterde boterham er bovenop, en dan heb ik een tosti."

Manlief:  "WAT?! een hele dikke laag ketchup? weinig kans jongen, nee gewoon een klein beetje!"
Zoon: "OK...uhm... OK, dan doe ik wel een dunne laag...

        ...................... maar dan wel op twee kanten!"

We hebben heel wat soorten/merken ketchup geprobeerd, maar voor ons (hem) is er maar één echt die van Heinz. Persoonlijk ook mijn favoriet en ik koop ook geen andere meer. Het was dus wel riskant om zelf ketchup te gaan maken. Maar gelukkig viel deze in zeer goede aarde en vond iedereen het erg lekker. En ik vond het erg leuk om eens te proberen!

Huisgemaakte Ketchup
(circa 1 liter)
(recept PRINTEN)
2,5 kg rijpe tomaten
1 groene paprika
1 ui
1 teentje knoflook
100 g bruine suiker
150 ml ciderazijn
1 tl paprikapoeder
1 kaneelstokje
15 peperkorrels
1 el korianderzaad
6 kruidnagels
1 stukje steranijs
Geraspte nootmuskaat
1 gedroogd Spaans pepertje

Hak de ui en de knoflook. Verwijderde zaadlijsten uit tomaten en paprika en snijd ze in stukken. Doe de groenten met 2 el water in een pan en laat ze 1 uur koken op zacht vuur en zeef ze.

Doe de specerijen en het pepertje in een stukje kaasdoek en bind het dicht.

Giet de tomatenpuree in een pan, voeg specerijenzakje, azijn en suiker toe en laat 3 uur op zacht vuur koken of tot de ketchup de gewenste dikte heeft.

Verwijder het specerijenbuiltje en giet de ketchup in schone glazen potten of flessen en sluit die goed af. Laat ze op de kop 10 minuten staan, keer ze en laat ze verder afkoelen.

(naar “Smaakmakers” – Marie Leteuré)

15 comments:

natalia said...

These kids are going to make us crazy !!! (gek?) love the homemade ketchup !!! Bacissimi !!

MyKitchenInHalfCups said...

I think your son is swell! Actually I think this is a wonderful family story too.
I've had a friends recipe for ketchup that I've intended to try for years ... but ketchup is one of those things I don't eat. I don't know that I don't like it. Perhaps it's that the food most people it it on always seems just right without it. Should I try it or just continue on my merry way ...

NKP said...

So funny!

I love the ketch↑

Very creative, and you are making me hungry!

Silvia said...

Lijkt met leuk om eens te proberen!
Zelf hebben we altijd de bio variant van Heinz. Ik koop deze altijd in Duitsland, heb hem hier in de supermarkt nog niet gevonden.
Erug lekker!

Aranka said...

Ketchup. Heb ik ook wel eens gemaakt. Maar ik vind dit rijtje ingredienten errug aanlokkelijk (steranijs!), dus deze ga ik ook maken. Moet alleen nog even wachten tot er voldoende tomaten rijp zijn :-)
Oh, en PS: ik heb ook een kaasfobie hehe.

Anonymous said...

Hallo Lien,
Ik ga deze zeer zeker maken.
T.a.v. Silvia wij vinden de bio ketchup van Heinz ook het lekkerst, vorige week zag ik hem staan in het schap bij AH.

Marita

Elizabeth said...

We were JUST talking about making our own ketchup! How's that for coincidence?

I hardly ever eat it (in fact I'm not the biggest fan because it's so sweet) but I do use it when I make American-style bake beans with molasses.

And I agree. Heinz really is the best one. So it's very nice to have a recipe bookmarked that will pass the test.

-Elizabeth

(Love the story of your son's version of croc Monsieur!)

Lien said...

@ Natalia, sono tutti pazzi qui :)

@ Tanna, just go your merry way, you're going in the right direction. Would be a shame to make something you just don't like.

@ Natashya, maybe someday we can eat our burgers or fries together with some ketch↑. Wouldn't that be fun!

@ Silvia, lees ik je comment nét nadat ik uit Duitsland kom, pech. Maar in een andere reactie zou het mischien ook bij AH te koop zijn? Ik ga zoeken.

@ Aranka, ik hoop alleen niet dat je dan ook onder de tafel kruipt en zo gek doet als die zoon van ons!! (we hopen dat zijn wijsheid nog zal komen met de jaren... en jaren...) ;D

@ Marita, goeie tip, we hebben hier een AH XL in de buurt, dus die zou hem dan moeten hebben, ik ga zoeken!

@ Elizabeth, well if you make your own you can make it less sweet en more spicy or hot even if you like that better.

Karen Baking Soda said...

Hmm ik heb een zus met kaasfobie (die niet eens pindaKAAS eet pfff hihi)
Heb ooit een pruimen ketchup gemaakt die integraal in de prullebak verdween, ik wil jouw recept graag proberen!

Silvia said...

Het zal eraan liggen dat ik hier geen grote AH in de buurt heb (kan niet alles hebben, toch? Heb al het geluk dat ik op een kwartiertje fietsen van Duitsland woon en al het lekkers van daar dus ook binnen handbereik heb, inclusief de bio ketchup ;-)). Voor de grote AH moet ik 15 km verderop zijn, doe ik niet elke week.

Silvia said...

Lien, ik ben eigenlijk heel benieuwd wat jou trekt aan een reis naar Duitsland (of woon je ook niet zo ver van de grens?). Welke boodschappen neem jij beslist mee als jij de grens over gaat?

Lien said...

@ Baking Soda: haha een pindakaasfobie, het moet toch niet doller worden!! Hier noemen we dat toch gewoon aanstellerij als ik eerlijk ben?. (tenminste als je er zo gek bij doet als die van ons)

@ Silvia: ik heb de Bio-heinz ketchup ondertussen gevonden. Niet geproefd, want eerst moet die andere leeg.
Nee ik woon een uur van de grens af ongeveer, dus we maken er een familie uitje van.
Tja in Duitsland veel bakspullen (gemalen amandelen, amandelsticks, speltmeel, diverse meelsoorten, gemalen maanzaadmix, Johannisbeer-nektar (zijn de kids gek op), natuurlijk berlinerbollen en gebak, Arnica-tinktur (voor blauwe plekken, dat helpt heel goed, geen kant en klaar spul kopen, maar je moet ze een flesje laten vullen in de Apotheke) en alles wat lekker lijkt en we hier niet hebben of goedkoper is. Voornamelijk bakspullen zijn er goedkoper, ja meer bakingredienten eigenlijk dus).

Silvia said...

Ik kom net van de Kaufland af en heb ook inderdaad allerlei bakspullen ingeslagen. Niet alleen goedkoper, maar ook zo'n uitgebreide keus (én veel biologisch!). Moest nog aan je denken....

Gea said...

Helemaal mee eens: Heinz is de lekkerste ketchup! Maar deze zelfgebrouwde 'ketch' ziet er ook heel smakelijk uit. Ik houd het recept in gedachten voor straks als m'n tomaatjes roodgekleurd zijn.

Overigens, wat een prachtig etiket weer.

Elle said...

Lucky son to get home made ketch. I like mine with fries and Heinz is the best, but this could rival it should enough tomatoes ripen. Your son sounds delightful...on both sides, indeed!