Thursday, November 15, 2007

Mostarda di fichi

(english version? Please scroll down)
Twee jaar geleden kocht ik een stuk Parmezaanse kaas in een cadeauverpakking net na de feestdagen van december. Het was om zelf op te eten dus om de verpakking ging het me niet, maar je kreeg 35% korting en zo was de kaas goedkoper dan een stuk bij de kaasafdeling. Er zat ook nog een Parmezaanse kaasmesje in én een potje ´Mostarda di fichi`. Anders dan de naam doet vermoeden heeft dat trouwens niets met mosterd te maken (dat is nl. ´senape´ in het italiaans), maar het lijkt meer op wat wij chutney noemen.

Nu houd ik natuurlijk van vijgen, dus de kans dat ik het lekker zou vinden was groot en inderdaad... verrukkelijk. Erg lekker bij allerlei kaassoorten, Italiaans of Nederlands of ergens anders vandaan), vleessoorten... en ik vind het ook heel erg lekker bij de frietjes. De etiketjes (op de foto) heb ik er toen afgeweekt en ingeplakt, zodat ik later nog zou weten van wie het was en wat er in zat. Ik heb in Italië gezocht in diverse shops en supermarkten, maar ben het niet tegen gekomen. Een jaar later wel weer te koop -in diezelfde cadeauverpakking- bij onze Albert Heijn... nu gekocht zonder korting.

Toen ik dus onlangs een aantal vijgen bemachtigd had, ben ik gaan zoeken op het web. Een heleboel recepten die ik dus níet bedoel, maar uiteindelijk vond ik een recept dat, qua ingrediënten, het meest leek op die van het etiket op mijn potje, bij Petra van Chili und Ciabatta. Dus snel gemaakt en het is zó lekker... ik kan het potje zo wel leeg eten (maar ik beheers me en doe dat natuurlijk niet echt). Als je nog aan wat vijgen kan komen (het seizoen is nu wel bijna aan z´n eind ondertussen) dan kan ik je dit recept van harte aanbevelen. Hartelijk bedankt Petra voor het recept! Ook érg leuk als cadeautje voor de feestdagen met een stukje Parmezaanse kaas en een kaasmesje erbij misschien?

Mostarda di Fichi con Aceto Balsamico
(Vijgenchutney met Balsamico-azijn: ± 4 kleine potjes)
350 g blauwe vijgen, in kleine blokjes
140 g bruine basterdsuiker
140 g kristalsuiker
50 ml balsamico azijn
14 g vers geraspte gember
3/4 tl venkelzaden
3/4 tl geel mosterdzaad
3 karamompeulen, alleen de zwarte zaadjes
sap van 1 1/2 citroen
zout en peper
snufje pimentpoeder


Alle ingrediënten in een pan doen en onder regelmatig roeren verwarmen tot het aan de kook komt. Lager zetten zodat het net blijft pruttelen. Ongeveer 50-60 minuten totdat het de juiste dikte heeft bereikt.

Kleine glazen potjes en (metalen) deksels met kokend water omspoelen uit laten lekken en de hete chutney in de potjes vullen. Deksel goed sluiten en 10 minuten op de kop zetten.

Maak er een leuk etiketje op, zeker als je het cadeau wil geven. Je kunt het lang bewaren als de potjes goed dicht zitten, maar eenmaal geopend kan je het beste het potje in de koelkast bewaren.

******************************************************

Mostarda di fichi

I bought a little jar with `Mostarda di fichi` a few years ago. It was part of a gift box with parmesan cheese and a little cheese knife in it. Although I bought the parcel for the cheese, I fell in love with this mostarda. Which BTW has nothing to do with mustard, (which is ´senape´ in Italian), but is a kind of chutney.

I´ve been looking for more jars since, but I haven't been able to find them, not even in Italy. So I thought it better to make some myself. Trying to find a recipe with similar ingrediënts on the net, brought me to the wonderful blog of Petra; Chili and Ciabatta, where she posted a recipe of a fig chutney with balsamic vinegar. With figs still (can''t be long now before we'll have te wait another year) in season

I quickly tried this recipe.... really really good! You can find the recipe at Petra's blog in German (don't know if there is an english version too?) But I used smaller quantities, because I didn't have as many figs left. Next year... I'll make twice the amount because these little jars will keep at least a year. Just keep them refrigerated -just to be on the save side- once opened. Thank you very much Petra for this great recipe!

Mostarda di Fichi con Aceto Balsamico
(fig chutney with balsamic vinegar - yield 4 small jars)

350 g blue fresh figs, in small cubes
140 g soft brown sugar
140 g sugar
50 ml Balsamic vinegar
14 g freshly grated ginger
3/4 tsp fennelseeds
3/4 tsp yellow mustardseeds
3 cardamompods, only using the black seeds in it
Juice from 1 1/2 lemon
salt 'n' pepper
pinch of pimento

Place all the ingredients in a saucepan, keep stirring and bring it to the boil. Lower the heat and let it simmer for about 50-60 minutes, until it has the right thickness. Stir regularly.

Rinse small glass jars and their lids with boiling water and spoon the hot chutney in. Screw on the lids tightly and place upside down for about 10 minutes.

Make a nice label -especially if it's a gift- for it, and enjoy with cheeses, meat and maybe like me with french fries...

10 comments:

Anonymous said...

Dat lijkt mij een heerlijk geraffineerd smeerseltje :-)
Je hebt er ook weer zo'n geweldig etiket bijgemaakt- zo is het zeker een mooi kadootje!

Levine said...

Ik riep net keihard "shitttt" zittend achter mijn pc. Ik liep vanmiddag nog over de markt, had ik vast nog verse vijgen kunnen krijgen (denk ik ... niet op gelet). Dit lijkt me zoooo lekker namelijk! Afijn, misschien dat ik ze volgende week nog kan vinden in een goede groentenwinkel. Duimen maar! Als ik ze kan vinden, kan ik dan bij jou wat die ontzettend leuke etiketjes bestellen :-))?

Anonymous said...

I'm happy you liked the chutney! Your jars look so cute :-)
And no, an english version doesn't exist, just a few postings are in english.

Anonymous said...

Ja!!!! Dit is precies het recept dat ik zocht. Van de week at ik ergens en daar werd dit geserveerd bij het kaasplateau. Erg lekker met iets truffel erdoor...
Kan ik nu ook maken :-)

Chris

Anonymous said...

Vorig jaar kon ik geen vijg meer vinden, maar zo-even een kistje met 16 prachtige vijgen gekocht. De chutney staat al te sudderen!
Bedankt voor je recept!

Lien said...

O wat leuk, ik heb net vorige week zelf nog 6 potjes gemaakt, zoóó lekker. Geniet ervan!

Monique said...

Hi, heb de chutney van de week gemaakt, 3 potten van ruim 300 gram.Helaas had ik geen kleinere potjes.Wat ik 'voorproefde' was erg lekker, dus hoop dat degene aan wie ik het weggeef dat ook zal vinden :-)
Als ik het goed begrijp kan ik de ongeopende potjes, donker bewaard, lang bewaren? Dit is mijn een van mijn eerste inmaakpogingen namelijk, maar heb alles volgens het boekje gedaan en de potjes zijn keurig vacuum getrokken.
Bedankt voor het recept!!
Monique

Lien said...

Hoi Monique, zelf bewaar ik ze gewoon in de koelkast (als ze open zijn) en dat blijft héél lang goed, ik denk wel een maand of wat. Maar het gaat vast wel sneller op! Eet smakelijk.

Unknown said...

Gisteren gemaakt en helemaal top!

Met wat citroensap is het mogelijk langer houdbaar..

Diederik Stenvers

Unknown said...

Gisteren gemaakt en het is heerlijk!

Met wat citroensap wellicht langer houdbaar..