Sunday, December 3, 2006

Kruidnoten



Kruidnoten horen er helemaal bij in deze weken van Sinterklaas. Er worden hier ieder jaar door 2 kinderen met veel enthousiasme nootjes gedraaid. Maar ja ik zou ik niet zijn als ik er geen draai aan gaf en zo zag ik in dit boek een recept van Deense kruidnoten. Ze vieren zo ver ik weet in Denemarken geen sinterklaas, maar de kruidnoten laten ze daarom niet staan.

Er staat niet bij of ze ze in een bepaalde periode eten of niet, dus is er een Deen in de zaal die er meer over kan vertellen; graag!

Pebernødder (Deense kruidnoten)
230 g zachte boter
210 g bruine basterdsuiker
1 ei
100 g gemalen amandelen
350 g bloem, gezeefd
1 tl bakpoeder
1/2 tl baking soda
1 tl kardamompoeder
1/2 tl kaneel
1/2 tl kruidnagelpoeder
1/2 tl pimentpoeder
1/2 tl nootmuskaat

Optioneel: 1 of meer enthousiaste hulppieten voor de ronde kruidnoten


Verwarm de oven voor op 190 ºC. Klop de boter en de bruine suiker met de mixer zacht, voeg het ei en de gemalen amandelen er aan toe.
Meng in een kom, de bloem, specerijen, bakpoeder en baking soda en meng de twee door elkaar tot je een stijf deeg hebt. (je kunt dit deels met de K-garde doen, het laatste met de hand kneden).

Wil je het makkelijk houden en heb je geen gewillige hulppieten, dan rol je van het deeg slieren van ruim 1 cm dik en snijd daar met een mes of deegschraper stukjes van ongeveer 1,5 cm van. Die leg je op een bakplaat met bakpapier.

Wil je ronde nootjes, dan gewoon kleine balletjes (laten) draaien en op de bakplaat leggen. Bak ze in de oven ongeveer 15 minuten, tot ze lichtbruin zijn. Laat ze afkoelen op een rooster.

Ze smaken net iets anders dan onze kruidnoten door de kardamom, hier vielen ze goed in de smaak....en ze zijn ook strooi-proof.

Bak en strooi ze!

1 comment:

Anonymous said...

Mijn broer woont in denemarken, ik zal het hem eens vragen