Saturday, October 14, 2006

Ragoût

Geen Ragù dus maar ragoût. Hier was ik als kind al gek op. Mijn moeder maakte het me veel te weinig, maar ze heeft me, toen ik was ouder was, wel geleerd hoe het moest. Bedankt mam! Omdat ik eigenlijk vrij impulsief kook (zonder precies een recept te volgen) was het wat lastig om een recept van te schrijven omdat ik het iedere keer weer anders maak. Soms wat dikker, soms wat dunner, soms met kip, champignons of rundvlees, soms met kippenbouillon, dan weer met tuinkruiden-, porcini- of runderbouillon. Kortom je kunt er genoeg mee variëren.
Nu zijn onze kinderen er net zo gek op als ik vroeger, het is één van hun lievelingsgerechten, het liefst in combinatie met rijst en mais. Ik maak dan altijd hele grote hoeveelheden, in de hoop dat ik wat kan invriezen, maar ze eten dan zoveel, dat het toch altijd bijna op is. Deze keer is het een kip & kruidenragoût geworden.


Kip & tuinkruidenragoût

  • 1/2 kippenbouillonblokje
  • 4,5 dl kokend water
  • 50 g boter of margarine
  • 50 g bloem
  • 60 g fijngesneden ui
  • 150-200 g gebakken en in blokjes gesneden kip
  • 2 laurierblaadjes
  • 1/2 el verse tijmblaadjes
  • 1 el verse marjoleinblaadjes, gehakt
  • 2 el verse peterselie, gehakt
  • peper & zout

Giet het hete water over het bouillonblokje zodat het oplost.
Doe de boter in een pan en laat het smelten, laat hierin de fijngesneden ui licht aanbakken (niet erg bruin laten worden). Doe de bloem in de pan en roer het met een garde goed door de boter. Laat dit nu een aantal minuten op het vuur staan, maar vergeet niet te roeren.
De bloem moet even 'garen', anders heb je straks een meelsmaak aan de ragoût.

Giet nu beetje voor beetje het bouillonmengsel erdoor, steeds goed roeren tot het een homogeen mengsel is voor de volgend scheut erbij gaat.Als alle bouillon erin verwerkt is, kunnen de gesneden kip en de kruiden erbij. Maak het op smaak met peper en zout.Het is lekker om het nog even te laten trekken, op het zachtste pitje dat je hebt een half uurtje laten staan, dan vermengen de smaken zich nog beter. Wel af en toe roeren anders koekt het op de bodem aan.Vooral lekker met rijst en een groente, mais bijvoorbeeld :-)

No comments: