Saturday, December 6, 2008

Laat de kerst maar komen...

(english version? Scroll down)

Okee, Sinterklaas is op de terugweg naar Spanje, dus kan de deur voor de kerst vast op een kier. We hebben overigens een heel gezellig avondje gehad gisteren, ondanks de ongelovigen, vooral de gedichten zorgden voor hilarische reacties. Terwijl wij pakjes uitpakten slopen de kerstgeuren al binnen, omdat ik ondertussen een cranberry-saus aan het maken was in de slowcooker.

Ik gebruik de laatste tijd de slowcooker wat vaker, ik was hem een tijdje een beetje vergeten geloof ik. Erg makkelijk omdat je er uren niet naar om hoeft te kijken, maar je kunt dit recept natuurlijk ook in een pan maken. Cranberries met lime bleek een erg lekkere combinatie. Erg lekker om nu al te maken als je het bij bijvoorbeeld vlees wilt gebruiken bij het kerstdiner. Over een paar weken bericht ik over een andere heerlijke toepassing van deze saus. Maar nu eerst het recept van de saus zelf.

Cranberry saus met limoen
(± 1,5 - 2 potten)
(recept PRINTEN)
1 zak verse cranberries (340 g), gewassen
200 g suiker
115 g water
1 kaneelstokje
geraspte schil van 1 limoen

Slowcooker methode:
Doe de cranberries, suiker, water en kaneelstokje in de slowcooker en zet hem op hoog. Laat 3 uur koken, de cranberries zijn nu open. Haal het kaneelstokje eruit. Druk met een vork de bessen wat stuk en roer de limoenrasp erdoor. Laat nu de deksel eraf (en de cooker uit) en laat het afkoelen. Schep het dan in schone potten en bewaar het in de koelkast. (3-4 weken zo te bewaren)


In een pan:
Doe de cranberries, suiker, water en kaneelstokje in een pan met een dikke bodem en breng het langzaam aan de kook, zet dan het gas zacht, doe de deksel erop en laat heel zacht (of nauwelijks) pruttelen tot de bessen open beginnen te barsten. Haal het kaneelstokje eruit. Druk met een vork de bessen wat stuk en roer de limoenrasp erdoor. Laat nu de deksel van de pan en laat het afkoelen. Schep het dan in schone potten en bewaar het in de koelkast. (3-4 weken zo te bewaren) .


(bewerkt naar: "Not your mother's slow cooker cookbook"- Beth Hensperger)
___________________________________________
Tevens is dit ook mijn inzending voor nu een eens Nederlands Food Blog Event van december met als thema, hoe kan het ook anders met deze posting- Cranberries. Deze maand wordt het event gehost door Arden van "Uit de keuken met Arden". Een goede keus met deze vruchtjes, ze passen echt prima bij deze maand!

*******************************************************
Bring on Christmas!

Well Sinterklaas left the building... bring on Santa! BTW we had a very pleasant evening yesterday, non-believers and all. Some hilarious poems (that accompany each Sinterklaas present in this house) made us laugh a lot. And while we were busy unwrapping the Sinterklaasstuff, a christmass scent reached our noses, like a subtle hint for Sinterklaas to get his things and move :-).

I had cranberries in my slow cooker that caused this wonderful scent. I am using the slow cooker a bit more lately, I kind of forgot I had it for a while, but it's nice to make something in it again. It's so easy, because you don't have to pay attention all the time, but of course you can also make this recipe in a normal pan on the stove. Cranberries and lime turned out to be a winning combo, and also a good idea to make the sauce now for use at your christmas dinner. Good with meat and cheese. And another way to use it will be on this blog in a few weeks time. But now we start with the recipe of the sauce itself.

Cranberry sauce with lime
(± 1,5 - 2 jars) (PRINT recipe)
1 12-ounce bag fresh cranberries, rinsed and picked over
1 cup sugar (200 g)
1/2 cup water
1 cinnamon stick
grated zest of 1 lime

Slow cooker method:
Place the cranberries, sugar, water and cinnamon stick in the slowcooker. Cover and cook on 'High' for 3 hours. The berries have popped open by now. Squeeze them a bit with a fork, remove the cinnamon stick, add the lime zest. Turn off the cooker and let cool down. Scoop into clean jars, screw on the lid and store in the fridge for up to four weeks.

Pan method:
Place the cranberries, sugar, water and cinnamon stick in a heavy saucepan. Bring to a boil, turn down the heat until a barely visible simmer. Cover and cook until the berries have popped open. Squeeze them a bit with a fork, remove the cinnamon stick, add the lime zest. Turn off the heat and let cool down. Scoop into clean jars, screw on the lid and store in the fridge for up to four weeks.

(adapted from: "Not your mother's slow cooker cookbook"- Beth Hensperger)

8 comments:

Anonymous said...

Zit ik helemaal rechtop voor de cranberries, hoor ik ineens een muziekje. Fijn. over muziekjes gesproken, via een amerikaanse blogger kwam ik op de site van de Australische zangeres Sia terecht. Combi van mooie liedjes, prachtige stem en originele grafische clips. http://siamusic.net/splash
fijne zondag. k a r i n

MyKitchenInHalfCups said...

Ooo I very much like the lime in this!

Anonymous said...

En door die kier zie ik schitterende foto's in DE kerstkleuren....:-)
Mooi recept en die cranberries zijn ook nog zo gezond..;-)))
! wat goed dat muziekje-hoe heb je dat nu weer gefixt......

sepmil said...

lekker recept ik heb het uitgeprobeert.
ga ook een kijken naar mijn blog: sepmil.blogspot.com
ik hoop dat er nog snel een neuw pecept aankomt
nog een leuke zondag iedereen

Lien said...

@ beschuit met aardbeien; Nou dat is wel een apart type die Sia, vooral die dansjes in die kostuums zijn ... nou ja 'bijzonder'.

@ Tanna, also very christmassy colors

@ Marl1, Dat muziekje komt een uit een playlist, staat helemaal onderaan de linkerkolom. Kan je zelf ook een eigen playlist maken en op je blog zetten. Omdat ik ook wel van wat stevige muziek houd, heb ik toch maar wat rustige dingen hierop gezet, zodat de mensen niet meteen van hun stoel vallen ;-). Ik kijk nog even of het blijft, muziek is natuurlijk erg persoonlijk en we moeten niet hebben dat ze wegzappen omdat ze de muziek niet mooi vinden.

@Hoi Sepmil, ik heb even bij je (maar liefst 3!) blogs gekeken. Leuk hoor, voor alle feesten een blog. Als je het recept al het geprobeerd was je er snel bij! Kan je ook koken?

Anonymous said...

Herlijk Lien, met limoen. Citroen en limoen vind ik geweldig lekker en als ik indonesisch kook, loop ik de hele tijd aan het citroenblad (djeroek purut) te ruiken.
Zodra mijn eigen saus op is, ga ik deze proberen.

Anonymous said...

Thank you so much for visiting my blog...great when you get new readers :-)

I will try this recipe, my husband loves cranberry sauce, eats it anytime of the year.

Lien said...

@ Marjoke, Ik snuif altijd aan het potje met gedroogd citroengras... hahaha, vreemde vogels zijn we toch :D

@ Anne, likewise! I enjoyed your Italian tour!

@ Kaden, you're very welcome!! Thanks for making the effort to comment as well, that's always highly appreciated!