Thursday, September 13, 2007

Cake met druiven

(English version? Please scroll down)
We zitten alweer in de druiventijd en vandaar heb ik wat gebakken met druiven. Je moet de pitjes eruithalen... maar je kunt ook pitloze druiven kopen die je tegenwoordig overal ziet. 

Ik heb een combinatie van witte en rode druiven genomen, maar je kunt gewoon gebruiken welke je voorhanden hebt en welke druiven je het lekkerste vind.

Druivencake
(Schiacciata con l'uva - ± 16 stukken)
500-600 g druiven (zonder pit)
1 ei
150 g suiker (in delen)
1 dl extravergine olijfolie (in delen)
2 dl melk
300 g bloem
2 tl bakpoeder
snufje zout
Voorbereiding:
Verwarm de oven voor op 180ºC en vet een ovenschaal (± 20 x 30 cm) met olijfolie. Snijd de druiven in de lengte middendoor. (Heb je druiven met pitten, haal die er nu uit met de punt van een scherp mesje.

Klop het ei en 80 g van de suiker met een mixer goed door elkaar. Voeg er 6 el olie bij, de melk, een snufje zout, de bloem en bakpoeder en mix het goed door elkaar. Schep door dit beslag de helft van de doorgesneden druiven. Schep alles in de ovenschaal, strijk de bovenkant glad en leg de resterende druiven op het beslag.
Sprenkel 2 el olijfolie erover en strooi de overgebleven suiker er gelijkmatig over.
Bak ongeveer 1 uur in de oven en laat het afkoelen(ook lauwwarm erg lekker trouwens). Eventueel nog bestrooien met wat poedersuiker.
(Uit: "Il libro completo del pane")
*************************************************************************
Cake with Grapes

The time of grapes has arrived...time flies when you're baking. So I made a nice cake -well sort of a traybake really- with grapes. It's very easy to make, especially if you use seedless grapes, which are widely available. And you can use whatever colour grape you have or a mixture of colours.
Cake with grapes(schiacciata con l'uva - ± 16 pieces)
500-600 g grapes (seedless)
1 large egg
3/4 cup sugar (in two parts)
100 ml extravergine olive oil (in two parts)
200 ml milk
300 g all-purpose flour (about 2 cups + 3 TBsp)
2 tsp baking powder
pinch of salt

First: Preheat the oven to 350ºF. Grease an ovendish (± 8"x 12") with olive oil. Cut the grapes in half lengthwise, and if your grapes are seeded, remove the seeds with the tip of a small knife.

Beat the egg well with 80 g of the sugar. Add 6 TBsp oil, milk, salt, sift in the flour and baking powder en mix well. Spoon half of the grapes through the mixture and pour it into the prepared bakingdish.
Even out the top and place the remaining grapes evenly over the top. Drizzle 2 TBsp of olive oil over the top and the remaining sugar.

Bake for about 1 hour and let cool slightly before carving. If you like give it a dusting with icing sugar...and enjoy.

7 comments:

Anonymous said...

Ha- deze hoef ik nu eens niet te printen....is al jaren een zeer smakelijk nazomer- maaksel :-)

Mari said...

Lien, Dit ziet er verrukkelijk uit en als ik niet meer aan de lijn bent, dan ga ik deze zeker proberen!

Annemarie said...

Hallo Lien,

Ik had nog wat druiven en was op zoek naar een lekkere cake. Toen ik jouw recept zag ben ik meteen gestopt met zoeken. Hij ziet er heerlijk uit en simpel om te maken, dus ik ga onmiddelijk aan de slag. Ik laat het je nog weten hoe hij is geworden.

Groetjes van Annemarie in Hurghada

Annemarie said...

Nou hij is erg lekker! Hij was erg gemakkelijk om te maken en smaakt echt heerlijk.
Gaan we bewaren en ook eens uitproberen met ander fruit.

Marleen said...

Dag Lien,
Dit ziet er heerlijk uit en ik ga het zeker proberen te maken. Ik heb een vraag: zou ik deze cake ook kunnen maken met sojamelk in plaats van gewone melk?
Met vriendelijke groet,
Marleen

Lien said...

Ja Marleen dat kan zeker. Zelf gebruik ik vaak 'havermelk' of 'rijstmelk' i.p.v. gewone melk i.v.m. een melkallergie hier in huis. Veel succes!

Anonymous said...

Beste Lien,

Heb net deze taart (een soort clafortis) gemaakt en staat in de oven, ziet er heerlijk uit, ben heel benieuwd hoe hij smaakt!
Zocht naar een recept met druiven omdat ik die nog had liggen.
Vriendelijke groet van Thea!