Thursday, September 18, 2014

Koekenpan & een WIN-ACTIE!

(Sorry, only in Dutch this time)
Met koekenpannen heb ik regelmatig bonje. Tegenwoordig is het wel makkelijker dan vroeger om een betaalbare koekenpan te kopen, die ook geschikt is voor inductie (waar ik op kook thuis), maar hoewel ik kunststof spatels, lepels e.d. gebruik, heb ik binnen de kortste keren toch beschadigingen in de aanbaklaag. Zelfs de koekenpan met een keramische anti-aanbaklaag miste al snel stukjes en echt met een gerust gevoel geef ik daar mijn gezin geen eten meer uit. Dus toen de kookwinkel uit Rotterdam "Kookpunt" mij vroeg een gietijzeren koekenpan uit te proberen (en daar jullie ook wat over te vertellen), leek me dat een leuk idee.

En voor het eerst in het bestaan van mijn blog (al bijna 8 jaar!) is daar ook een Win-actie aan gekoppeld, je kunt namelijk zelf zo'n pan winnen, super toch?! Maar over het hoe en wat daarvan later meer... eerst verdiepen we ons in de pan.

De firma Lodge die deze pannen maakt, doet dat al sinds 1896 en komt uit de Verenigde Staten. Het zijn gietijzeren pannen in verschillende maten en vormen, met en zonder deksels, met/zonder pootjes, te veel om op te noemen. Maar ook een brood (of meatloaf) bakvorm, muffinbakplaat, bakvormen voor cornsticks (echt Amerikaans, om een paar voorbeelden te geven. De overeenkomst tussen al deze producten is natuurlijk het materiaal gietijzer. We kennen allemaal wel de braadpannen van merken als Le Creuset of Staub in mooie kleurtjes, maar bij deze firma zijn de pannen/vormen niet geëmailleerd. Bloot gietijzer dus.
     Dit soort pannen hebben wel een gebruiksaanwijzing voor gebruik en onderhoud. Voor de pan hier aankwam had ik op internet gezocht naar informatie en recepten, daar is genoeg over te vinden gelukkig. Jammer dat ik dat niet eerder gedaan heb, toen ik ooit een andere ongeëmailleerde braadpan kocht, die ik dus -blijkt nu- helemaal niet goed verzorgde.

Een paar verzorgingstips op een rijtje:
  • Een gietijzeren pan (zonder emaille laag) moet "ingebakken" worden ("seasoned" in het Engels). Dat is het inbakken van olie, zodat de pan een soort natuurlijke anti-aanbaklaag krijgt. Hier vind je alles over het hoe en wat voor een oude pan of een nieuwe.
    Maar soms zijn de pannen al ingebakken, zoals pannen van Lodge! Dat scheelt.
  • Niet met afwasmiddel wassen en natuurlijk al helemaal niet in de vaatwasser! Dat is even wennen, maar met een borstel en heet water wil dit ook prima. Hoe beter je pan is ingebakken, hoe meer anti-aanbak de pan wordt.
Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen van deze gietijzeren pan
  • De pan heeft geen anti-aanbaklaag die los gaat (één van de dingen die bovenaan mijn wenslijstje staat), je hoeft dus niet steeds je pan te vervangen. Ze zeggen dat hij levenslang meegaat, maar dat kan ik zelf natuurlijk nog niet bewijzen.
  • De pan is multi-funtioneel, te gebruiken als koekenpan, broodvorm, bakvorm (cake, tarte tatin ecc.), stoofpan, pizzasteen.... Dit komt doordat je een gietijzeren pan op vier manieren kunt gebruiken: 
  1. Op het fornuis, zoals een koekenpan (ook inductie geschikt!)
  2. Eerst op het fornuis, daarna direct verder in de oven, om warm te houden, verder te bakken of te garen
  3. Als bakvorm, koud in de oven zetten (bijv. cake; zie recept hieronder)
  4. Als een soort ovensteen, verwarmen in de oven op een hoge temperatuur en dan het product erin, bijv. een pizza, een Dutch baby (zie recept hieronder)
Er zijn talloze recepten op internet te vinden (zoek bijv. op "cast iron skillet recipes") en zo heb ik een paar methoden uit geprobeerd. Bijvoorbeeld:
  • - De pan kan je direct van het fornuis in de oven plaatsen, perfect voor bijv. een Tarte Tatin, waarbij je de karamel op het fornuis maakt, dan de appels erin, deeg erop en in de oven afbakken.

-Of kip of vlees dat je aanbraadt in de pan en verder laat garen in de oven. Je kunt er een ovenvaste deksel op doen of gewoon aluminiumfolie. 
  • Vlees schroeit snel dicht en overal in de pan is het even heet. Ik heb een recept van Gordon Ramsay uitgeprobeerd "Jerk Chicken", met specerijen gemarineerde kippendelen. Erg lekker!
  • Als bakvorm, ik heb er een overheerlijke cake in gebakken, je giet het deeg dan dus in een koude pan die je dan in de oven zet.
Je kunt hier het recept vinden van deze "Sinaasappelcake uit de koekenpan"
  • Dan is er nog de mogelijkheid de pan te gebruiken voor recepten waar de pan vooraf al heel heet moet zijn. Dus lang genoeg verwarmen in een hete oven (230-250ºC) en dan het product erin. Je kunt er bijvoorbeeld een (rond) brood in bakken, je krijgt dan een mooie ovenrijs. Of je belegde pizza met zelfgemaakte bodem bak je erin, zodat je echt een krokante bodem krijgt. En wat dacht je van een soort dessert pannenkoek, zoals hieronder afgebeeld. Makkelijk en snel klaar.
Hier vind je het recept voor deze dessertpannenkoek met limoensuiker
Nou jullie hebben zo al een indruk hoe de pan mij beviel: aardig goed!
Maar zitten er ook nadelen aan deze pan? En zoals Johan Cruijff al zei "aan elk voordeel zit een nadeel", dus....
  • Hij wordt heel HEET! Dat is heel fijn bij het bakken/braden, maar je kunt er ongelooflijk je hand aan branden als je de pan uit de oven op het fornuis zet, nog even snel iets moet doen en dan zonder nadenken hem weer oppakt met je blote hand. Met deze pan is me dat nog niet gebeurd, maar wel met een andere en geloof me, dat doet flink zeer. Dus hang je ovenwant aan de ovendeur als de pan erin zit en doe die om de steel als je hem op het fornuis zet, waardoor je eraan blijft denken dat hij heet is. Als je meer pannen hebt, waarvan het handvat heet kan worden, ben je er waarschijnlijk alerter op.
  • Hij is zwaar. Dus opletten als je hem op een glas/inductieplaat gebruikt. Bij deze pan zit aan de overkant van de steel ook een klein handvat wat tillen en neerzetten makkelijker maakt.
  • Kan niet in de vaatwasser, maar ja dat is voor normale koekenpannen met anti-aanbaklaag ook niet goed, dus dat is eigenlijk geen nadeel t.o.v. andere koekenpannen.

...en verder kom ik op dit moment eigenlijk niet met nadelen, voor mij hebben de voordelen duidelijk de overhand.

WIN-ACTIE:
Volgens mij kan iemand van jullie ook wel zo'n fijne pan gebruiken en hier is je kans op een Lodge koekenpan van 26 cm (bij deze link staat ook nog een korte video hoe je er een ei in bakt).

Wat moet je doen om mee te dingen naar deze gietijzeren koekenpan:
  • Alleen voor inwoners van Nederland en België.
  • Reageer via het 'comment' venster (onderaan dit bericht) en geef kort aan wat jij zou gaan maken in deze multifunctionele pan als je hem zou winnen.
  • Op 30 september sluit de mogelijkheid om mee te doen en ik zal de winnaar op 1 oktober op mijn blog bekend maken.
  • Allemaal meedoen!!

17 comments:

Unknown said...

Mooie koekenpan !!!!
Ik zou er de rokerige frittata van Ottolenghi in maken.. Even op het fornuis en dan afbakken in de oven.
Gr, Zahra Saaidi

Karen Baking Soda said...

Wat goed Lien! Ik heb er toevallig afgelopen week naar zitten kijken in de kookwinkel Maastricht (en aaien, dat ook, veel geaaid!)
Vroeg me af hoe ie zich in gebruik hield...als jij zegt dat ie goed is..geloof ik dat onmiddellijk! Ik zou er een hartige tarte tatin in maken.

Anita Willems said...

Ooh, wat een mooie actie. Die Amerikaanse komen altijd met de meest degelijke oplossingen. Heerlijk!
Ik doe graag mee met de actie.
Ik zou 'm zelf voor traditionele gerechten gebruiken, de pannenkoek, het gebakken ei, opgebakken aardappelen. Wellicht niet zo spectaculair, maar zeker onmisbaar.
Hoewel, zo'n tartte tatin of een pizza lijkt me ook goed toepasbaar.

Mijn man is van het slowcooken. Hij zal zeker een stuk vlees in de oven willen garen.

Groeten Anita

Lekkerbakken said...

Hij past heel goed bij mijn gietijzeren "gewone"
pannen en ik heb hem altijd al willen hebben. Ik denk
dat ik er shakshuka in ga maken. Het recept van Ottolenghi!. Heerlijk.

El de Jong said...

Mooie pan, kan ik goed gebruiken want (ik durf het bijna niet te zeggen) het is me nog nooit gebeurt maar van de week heb ik een pan zo zwart laten (ver)branden dat hij echt de asbak in kon. Ik zou in deze pan graag heerlijke kippenpootjes maken.

Anne-Marie Bakt Graag said...

Met plezier dit stukje gelezen, want ik ben namelijk op zoek naar een goede koekenpan. Paar maanden geleden heb ik nieuwe koekenpan gekocht, namelijk een keramische van Tefal. Helaas blijkt dat in de praktijk een ONDING van een pan te zijn. Ik kan er niet mee overweg en ben dus weer op zoek naar een nieuwe koekenpan. Ik gebruik een koekenpan dagelijks voor aardappels bakken, vlees, vis, omelet, sauzen enzovoort. Leuk dat je er nog allerlei andere gerechten in kan maken en dat zou ik zeker willen uitproberen. Leuke ideeën opgedaan met lezen over de mogelijkheden van deze pan. Ook fijn dat de pan in de oven kan. Pizza in bakken lijkt me wel wat en uiteraard brood. Slimme tip van de ovenwant om de steel. Ik heb er namelijk een handje van om me te verbranden.

Elizabeth said...

Please excuse me for replying in English and cluttering the area with a comment from Canada.

We LOVE our cast iron pans and can't believe that anyone would use anything else for cooking omelettes. They really are the ultimate in non-stick! (My favourite one in our stash is a cast-iron stove-top waffle iron from around 1920 that my mother found at a garage sale.)

But how great it would be to have a lidded cast-iron pan to use for bread baking! I should probably keep my eye out for one.

Sure, they're heavy, but we're supposed to do weight bearing exercise, aren't we?

Lien said...

O Elizabeth you very welcome to add to this conversation. It's so good to hear from one that has more experience than I have with cast iron pans. It's good thing that we bake a lot, our muscles get trained anyway.
I think you're a star reading this with google translate (I suppose), next time we can speak Dutch!

Els said...

Ik zou een lekkere groentenpan maken met ui-ringen, paprika's uit onze serre (oogst is toe gelukt dit jaar), knoflook. Even lichtjes laten bruinen. Dan een pittig Spaans pepertje (ook uit de serre natuurlijk) en tomaten toevoegen. Even laten sudderen, en klaar!

Anita H. said...

Vanalles! Maar om te beginnen: bananenpannenkoekjes. Die kom ik "overal" tegen op internet (gezondheidsblogs met name) en ik ben onderhand heel nieuwsgierig naar de smaak.

Mirne said...

Tarte tatin! Daar heb ik nu geen goede pan voor, heb wel eens een kleine in mijn wok gemaakt, maar dat is toch niet zo handig.

Emmy said...

Hoewel ik je blog al een paar jaar met veel plezier lees, heb ik me zelf nooit in het Blogland gewaagd. Wel een aantal van je recepten geprobeerd, met name de plaatkoek met appel is een groot succes (wel met verse appels).
De koekenpan ziet er zo goed uit dat ik ook een kansje waag. Ik zou er ouderwets draadjesvlees in proberen te maken. Dat zou heel goed moeten gaan n de oven.
Veel succes met je blog, Emmy

mariannestam.60 said...

Toch nog even kijken, tussen de bedrijven door: wat een pan! Mijn man gaat er natuurlijk vlees in dichtschroeien; hij heeft er nu al zin in! Ik zou er brood in bakken en ovenschotels en dan zó op tafel :-) Geweldig lijkt me dat!

Hanaâ said...

Ik heb er ook één maar zou heel graag eentje voor mijn moeder willen winnen (die dus wel in Nederland woont, haha).

Lien said...

Wil ik nog wel graag weten wat daar dan in gemaakt gaat worden Hanâa!

Lien said...

Wil ik nog wel graag weten wat daar dan in gemaakt gaat worden Hanâa!

Unknown said...

Mooie en vooral handige pan, lekker veelzijdig. Het voordeel is dat je hem ook in de oven kunt zetten. Vlees even aanbraden en verder laten garen in de oven, een rijkgevulde fritata, allerlei soorten brood in bakken, een zoete of een hartige taart, teveel om op te noemen en dat allemaal met maar een pan. Dat wordt wellicht keuzestress bij het uitzoeken van een recept of gewoon elke dag gebruiken ;-)