Monday, May 14, 2007

De smaak van Italië

Om alvast een voorproefje te nemen van Italië voor we daar deze zomer heen gaan, zijn we afgelopen zondag naar het Italië-evenement geweest. Eén keer per jaar wordt dat gedurende een lang weekend georganiseerd op het landgoed van Kasteel de Haar bij Haarzuilens. Gelukkig zat het weer ons mee gisteren en hebben we genoten van alle Italiaanse sferen. Natuurlijk veel delicatessen proeven. En ook een paar gekocht voor thuis. Geniet maar mee via deze foto-impressie.

Bij de poort werden we welkom geheten door de Venus van Botticelli, die deze keer niet uit zeeschuim werd geboren, maar uit zand.


Dan volgen de kraampjes met heerlijkheden uit alle windstreken van Italië elkaar in ras tempo op:





Bij de stand van Jacklyn waren o.a. heerlijke vinaigrettes te proeven naar eigen recept. Met Italiaanse grondstoffen zoals balsamico-azijn. Ik heb me ingehouden en alleen die met de witte balsamico-vinaigrette gekocht, maar ze waren allemaal even lekker.






En kijk eens hoe lekker deze broden eruit zien...dan krijg je vanzelf inspiratie.


Heel veel soorten biscotti waren er te koop; o.a. met vijgen, chocolade, sinaasappel

Ferrara (in het gebied Emilia-Romagna) stond deze keer extra in het zonnetje. En voor hun specialiteiten mag je er zeker een keer naar toe.
Deze heerlijkheden lagen in de stand van Sestogusto. Enthousiaste jonge mensen die al hun producten levendig aanprezen. Daar kocht ik nog een stuk pistacchio-krokant, gemaakt met de pistacchio's uit Bronte, waar ik al eens eerder over vertelde

En denk je aan Italië, dan denkt je toch aan ook pasta; ontelbare soorten in gedroogde vorm. En demonstraties van het maken van verse pasta -al dan niet gevuld- en aardappelgnocchi.











Naast al het eten waren er ook nog modeshows, optredens van diverse zangers en van de muzikanten en vaandelzwaaiers S. Anna uit Lucca. In veel Italiaanse steden zijn deze 'sbandieratori' te zien bij diverse festivals, maar deze groep uit Lucca was in 2006 kampioen van Italië geworden. Natuurlijk hadden ze tussen de mensen niet zo veel ruimte als op de pleinen in Italiaanse steden, maar hoog gingen de vaandels in ieder geval wel voor ze weer werden opgevangen. En één van de mannen speelde het zelfs klaar om zelfs tot en met 5 vaandels tegelijk te gooien en te vangen. Armen te kort natuurlijk, en dus ving hij ze ook met zijn benen. Ik geef het je te doen..
Indrukwekkend waren ook de steltlopers met hun Veneziaanse maskers, die je af en toe tegenkwam.
En natuurlijk voor alle jongens -groot én klein- die van snelheid dromen.... Dure Italiaanse auto's; Lamborghini's, Maserati's, En het motormerk Bucati. Allemaal het liefst in het rood. Maar eerlijk gezegd doet dat mij niet zoveel... geef mij maar mooie rijpe rode tomaten....

Het was een fijne (moeder)dag, ik ben al in de stemming, van mij mag de (Italiaanse) vakantie vast beginnen... Arrivederci In Italia!



3 comments:

Anonymous said...

Na zo'n dagje heb je echt het gevoel of je al een mini vakantie gehad hebt, niet? Mooie foto's.

Yvette

Karen Baking Soda said...

Lien wat een gezellige dag en leuke sfeerfoto's...waarom ga ik nou compleet de andere kant op met vakantie? Vraag ik me toch af na het zien van je foto's..

Anonymous said...

Ben nu weer helemaal (terug) in Italiaanse sferen- Wat een smakelijke impressies!!