Friday, November 10, 2006

De buit van de koning (1)

Ondertussen heb ik wat dingetjes geprobeerd uit mijn pakket van Koning Arthur. Ik ben maar gestart met de muffinmix die ik er gratis bij kreeg. Als ik heel eerlijk moet zijn was ik er niet weg van. Ze zeggen wel wat van ver komt is lekker, maar dat viel hier wat tegen. Nou moet ik zeggen dat ik ook geen echte muffin-kenner ben hoor! En onze dochter vond ze wel heerlijk. "die moet je een vaker maken"...uh, nou nee dus.










Nou was ik wel erg nieuwsgierig naar een ander product wat ik af en toe ik mijn Amerikaanse bakboeken tegenkom. White whole wheat flour. Ik kon me daar helemaal niets bij voorstellen, het lijkt totaal in tegenspraak: wit en volkoren. Dus daarvan heb ik 1 pak besteld.
Volgens de beschrijving op het pak is het gemalen van een mildere, zoete (harde) tarwesoort, die een wittere buitenkant heeft. Het wordt dus niet gebleekt, maar van die speciale soort gemalen wordt inclusief zemel en kiem. Kortom met alle gezonde onderdelen. Het meel is dan ook niet wit zoals ik me voorstelde, maar een beetje beige/gelig. Het is heel fijn gemalen, zodat je geen zemelstukjes kunt onderscheiden.










Ik heb uit het grote broodbakmachine boek van Beth Hensperger dit brood gebakken, met de toepasselijke titel : 'white whole wheat bread'. Tja wat vind ik daar nou van.
Eigenlijk ben ik blij dat het niet wit is, ik had eerst de associatie met het Blueband brood, wit (echt wit dus) maar wel met vezels (toegevoegd van suikerbieten). Uitgevonden om kinderen wel vezels te geven, maar ook hun zin en dat is dus WIT. Sorry, maar dit is een van de domste vindingen die er ooit zijn gedaan, gewoon bedrog dat kinderen dús leert dat Wit gezond is! Nee sorry, geef ze gerust af en toe wit, maar ga het niet zo verdoezelen.....maar goed dat is weer een heel ander hoofdstuk.
De smaak van dit brood was wel OK, maar niet een baanbrekend succes. Ik heb meer iets van 'leuk geprobeerd', maar doe maar weer óf wit óf bruin óf volkoren. Het hoeft niet zo moeilijk allemaal.
Morgen de rest van de buit....

1 comment:

Karen Baking Soda said...

Zo! Ben ik het even eens met je! Wat een onzin he, dat witte bruinbrood. Het wordt hier bij de molen ook verkocht maar niet aan mij dat begrijp je ;D

Ondanks dat sommige dingen dan een beetje tegenvallen is het wel leuk om het eens geprobeerd te hebben, dan weet je tenminste waar ze het over hebben.